מה ההבדל בין אגרנות להפרעה אובססיבית-קומפולסיבית?

האם הן בעצם אותו הדבר?

לא. לפעמים אגרנות מתקיימת בהפרעות נוירו-פסיכיאטריות אחרות, ביניהן הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (OCD), סכיזופרניה ודמנציה, אך היא מתקיימת גם כהפרעה אגרנות
עצמאית ומוגדרת ככזו ב-DSM-5, שהוא מילון הפסיכיאטרי האמריקאי. הגדרת אגרנות בנפרד מהפרעה אובססיבית-קומפולסיבית בוצעה לאחר שהתברר שב-60%-80% ממקרי האגרנות אין הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית.

 

השוואה בין OCD לאגרנות:

OCD אגרנות
שכיחות 2% בכל הגילאים: שכיחות דומה בילדות, בגיל ההתבגרות ובבגרות 2%-5% עד גיל המעבר, מעל 6% בגילאי 55 ומעלה
מהלך הסימפטומים סימפטומים באים בגלים, עולים ויורדים במהלך הזמן, עם נטייה להחמיר בתקופות לחץ סימפטומים כרוניים, וללא התערבות נוטים להחמיר משמעותית לאורך זמן
גיל הופעת ההפרעה משתנה, אך לרוב סימפטומים מופיעים כבר בגיל צעיר, בילדות או בגיל ההתבגרות סימפטומים לרוב מופיעים בילדות או בגיל ההתבגרות, אך הם מייצרים לחץ ופגיעה תפקודית רק בגיל מבוגר יותר, בשנות ה-20-40.
מודעות לבעיה ב-OCD, לרוב ישנה מודעות לכך שההתנהגות בעייתית ולא הגיונית. הסימפטומים הם אגו-דיסטוניים, כלומר נתפסים ע"י הפרט כבלתי רצויים (למשל: "אני לא מבין למה אני לא יכול להתגבר על זה") הבדלים בין-אישיים במודעות. ישנם אנשים שמודעים לכך שהאגירה בעייתית, אך מרבית האגרנים אינם מכירים בקיומה של הפרעה נפשית, ומייחסים את הבעיות לסביבה (למשל: "אין בבית הזה מספיק מקום")

לקריאה נוספת:

 

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן