טיפול באנשים עם הפרעת אישיות נרקיסיסטית

נדיר ביותר שאדם יפנה לטיפול פסיכולוגי בגלל הפרעת אישיות נרקיסיסטית. אנשים בעלי הפרעת אישיות אחרת (תלותית, גבולית או סכיזואידית) פונים לטיפול כדי לשפר את איכות חייהם וכדי לכונן יחסים בינאישיים טובים יותר. לעומת זאת אנשים נרקיסיסטיים פונים לטיפול בשל דברים שהם אינם משייכים לנרקיסיזם. למשל דיכאון או חרדה, בעיות בעבודה ובחיי החברה, שימוש מופרז בסמים קלים ובאלכוהול, קשיי שינה ועוד.

טיפול פסיכולוגי באנשים עם אישיות נרקיסיסטית הוא מורכב למדי, ועליו להתמודד עם כמה אתגרים מרכזיים:

  1. מדובר בטיפול ארוך. טיפולים קצרי טווח אינם מסייעים באופן משמעותי, ההתקדמות איטית ולפעמים נדרשות שנים עד שהמטופל יכול להכיר בערכו של הטיפול עבורו. עד אז הוא חש שבעיותיו כה עמוקות ונרקיסיזםמושרשות, עד שאין איש שיכול באמת לעזור לו. למטופלים רבים אין סבלנות לטיפול ארוך, והם פורשים ממנו לפני שהפיקו תועלת ממשית. גם חברות הביטוח לוחצות לתהליכים מזורזים שאינם יעילים עבור בעלי אישיות נרקיסיסטית. שני גורמים אלו – מימון מוגבל וקושי לשאת תהליך ממושך – מקשים על השגת טיפול מועיל לאנשים עם אישיות נרקיסיסטית.
  2. דחיית קירבה ואינטימיות – אנשים עם אישיות נרקיסיסטית מתנגדים למגע קרוב. לעתים קרובות, התפתחות של יחסי קירבה בין מטפל למטופל נחווית (במודע או שלא) כבלתי נסבלת ומובילה לעזיבת הטיפול.
  3. התנגדות להתבוננות – אנשים עם אישיות נרקיסיסטית עשויים להיות מאוד אינטליגנטיים ונבו
    נים, ולפעמים הם גם נראים רפלקטיביים (כלומר, מתבוננים בעצמם). למרות זאת לרוב הם דוחים רפלקציה אמיתית ומתנגדים למגע ממשי עם עולמם הפנימי. אפשר להבין התנגדות זו כמושפעת ישירות מההגנות הנרקיסיסטיות: התבוננות פנימית אמיתית מובילה למפגש מכאיב עם חוסרים ועם פגיעות שהתכונות הנרקיסיסטיות מבקשות להעלים. קשה מאוד לאדם לוותר על הגנות כה חיוניות, וקשה במיוחד לוותר על המעטה הגרנדיוזי ולהיחשף לסדקים ולחומרים שעליהם הוא מגן. ובמלים פשוטות יותר: אנשים נרקיסיסטים אינם מעוניינים לשנות את הדימויים הגרנדיוזיים לטובת דימויים מציאותיים יותר. המציאות מכאיבה מדי, וקשה לוותר על אידיאליזציה של העצמי והקשריו ולפגוש במאפיינים הבנאליים של החיים.

אלו הם הקשיים והאתגרים שמלווים כל טיפול באנשים עם תווי אישיות נרקיסיסטית. ואולם, כאשר המטפל והמטופל מוכנים להתמודד עם האתגרים הללו, טיפול מתמשך עשוי להביא להקלה משמעותית ולשינויים מאוד מבורכים בתפקוד וביחסים. חשוב לדעת מראש שאין מדובר במעשי קסם או בתהליך קצר של מתכונים לחיים, אלא במסע איטי וממושך שבשלב כלשהו יאפשר לייאוש ולעוינות לדעוך ולפנות מקום לצמיחה, לאהבה וליחסים הדדיים.

עוד על הפרעות אישיות:

 

 

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן