טיפול פסיכולוגי להורים לילדים עם צרכים מיוחדים

הורים בכלל, והורים לילדים עם צרכים מיוחדים בפרט, מתמודדים עם שני מוקדים בסיסיים של לחצים ועומסים: לחצים חיצוניים ולחצים פנימיים. הלחצים החיצוניים הם כל הלחצים והעומסים ה"אובייקטיביים" שנגזרים מהורות לילד עם צרכים מיוחדים. אלו מתייחסים לא רק לילד, שהטיפול בו דורש כמות עצומה של משאבים פיסיים ומנטאליים, אלא גם לזוגיות ולמשפחה שמושפעת ממצבים קיצוניים אלו. הלחצים הפנימיים הם אלו שמקבלים הרבה פחות תשומת לב. מדובר בכל אותן מחשבות, תחושות ורגשות שההורים מתמודדים עימן. לצד אהבתם ומסירותם המרשימה לילד ולמשפחה, הורים עשויים לחוות מחשבות ורגשות קשים, שמעוררים בהם אשמה ובושה. הורים עשויים באופן מאוד טבעי לחוש שלידת הילד הפגוע עצרה את חייהם והרחיקה אותם מכל מה שאהבו לעשות לפני כן. הם עשויים לחוש שטיפול בילדם גוזל את כוחותיהם ואת החיים מהן נהנות משפחות אחרות. לפעמים מתגנבות מחשבות על כך שעדיף שהילד לא היה נולד. אלו הן מחשבות כל כך קשות, עד שהורים רבים מדחיקים אותן ושומרים עליהן בלא מודע.הורים לילדים עם צרכים מיוחדים

לפני זמן מה שמעתי אֵם לילדה מאוד פגועה, מספרת שהיא נסעה במכוניתה והתנגן ברדיו שיר שמאוד אהבה בעבר. היא מצאה עצמה שרה וצוחקת מזיכרון שהשיר העלה בה, ותוך כדי כך עלתה בה מחשבה שזוהי פעם ראשונה מזה שנתיים וחצי שהיא צוחקת. פעם ראשונה שהיא משתחררת מהמחשבות וההתנהלויות הכרוכות בטיפול בילדתה. מחשבה זו טומנת בחובה מחשבה נוספת, ולעתים בלתי נסבלת: לידת הילדה שלי לקחה ממני את הצחוק והשמחה.

טיפול פסיכולוגי עוזר דרך כל הגורמים שזוהו כמשמעותיים בחוסן ובהתמודדות מוצלחת עם לחצי חייהם. זהו מרחב פרטי המוקדש להורה בלבד, ובו הוא יכול להיות עם מחשבותיו ותחושותיו הפרטיות ביותר. אלו שנעים לו לחוש ואלו שמעוררים בו מועקה. טיפול מוצלח בהורים מסייע להתמודדות ההורים. הוא מהווה מקור לתמיכה ולצמיחה ובכך תורם להגברת המסוגלות ותחושת השליטה.

במציאות חיים של הורות מאוד תובענית והתמודדות עם עומסים בלתי נתפסים, הטיפול הפסיכולוגי עשוי להיות אזור נפרד, מצמיח ומאפשר להורה עצמו. באזור זה ההורה משחרר את תפקידו כמטפל ונותן ביטוי לחלקים הילדיים והנזקקים שלו עצמו. זהו מרחב שבו הוא עצמו מטופל.

הורה שמאפשר לעצמו להיות לא רק מטפל אלא גם מטופל, עשוי לעבד באופן מוצלח את תחושותיו ומחשבותיו, לסבול פחות משחיקה, תשישות ופגיעות נפשיות ופיסיות, ולפתח משאבים פנימיים שייטיבו עם חייו הפרטיים, המשפחתיים והזוגיים.

לקריאה נוספת:

 

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
דילוג לתוכן