האם סימפטום של לחץ מעיד על מקור הלחץ?

לא…. וכן.

לא, כי קיומו של סימפטום מסוים לא מצביע על הגורם ללחץ. הוא רק מודיע שיש מצוקה נפשית. אפשר לדמות זאת לחום. כשיש חום, אנחנו יודעים שמשהו השתבש, אך אין לנו מושג מהו הדבר שהשתבש. וכשמישהו משתמש באופן מוגזם באלכוהול או סמים אנחנו מבינים שהוא מנסה לטשטש חוויה פנימית בלתי נסבלת, אך איננו יודעים מהי אותה חוויה.

ולמרות זאת בטיפול נפשי אנחנו מאוד מתעניינים בסימפטומים. למה? כי לעתים קרובות הסימפטום מסמל משהו בעל משמעות. למשל, כאב עיניים יכול להיקשר למשהו שהסימפטומים גופנייםמטופל מבקש לא לראות; התקף חרדה שמתרחש במקום מסוים או בעיתוי מסוים יכול להיקשר לזיכרונות או אסוציאציות הנקשרות לאותו מקום או לעיתוי. כאב ראש עשוי להתייחס למחשבות מכאיבות, וכו'. ההקשר אינו אחד לאחד ובשום אופן אינו אוניברסאלי. הוא מאוד ייחודי ואינדיבידואלי. לכן, אותו סימפטום עשוי להצביע על משאלות, חרדות ומצוקות שונות לגמרי בכל אדם.

מסיבה זו, במהלך טיפול פסיכולוגי לרוב נשאל מתי התחילו הסימפטומים, מה קרה בסמוך לכך, אלו אסוציאציות נקשרות אליהם, מה הם עשויים לסמל ובאלו נסיבות הם באים לידי ביטוי. תשובות לשאלות אלו יכולות להציע כיוון לעבודה שבמידה ותהיה מוצלחת, היא תתבטא בהיחלשות ואף היעלמות של הסימפטומים.

 

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן