תחושת בדידות

בדידות היא מערכת מורכבת של רגשות שליליים שנוצרת בתגובה לחוסר בקשרים קרובים ומתמשכים. זוהי חוויה סובייקטיבית שאינה מושפעת ממספר הקשרים שיש לפרט אלא מאיכותם. כך, אדם שיש לו חברים רבים יכול לחוש בדידות אם אין לו קשר קרוב ומשמעותי, ואילו אדם שיש לו רק חברים מעטים עשוי לחוש בר מזל אם מדובר בקשרים קרובים והדדיים.

למה תחושת בדידות קשה כל כך?

ההסבר לכך אבולוציוני. אבות אבותינו היו תלויים זה בזה באופן הישרדותי. ילדים שלא נצמדו להוריהם מתו, וכך גם ילדים להורים שלא דאגו במסירות אין קץ למחסורם של ילדיהם. אנשים שהתרחקו מהשבט או הורחקו ממנו גוועו או נטרפו. כתוצאה מתהליכים אלו שרדו והתרבו רק אנשים שיָכלו ושאפו לקיים יחסים קרובים. אנחנו כצאצאיהם נושאים גם כן צורך עז המוטבע בנו גנטית, ביחסים קרובים. צורך זה מתבטא בתחושת בדידות מייסרת במצבים נעדרי קירבה.

תחושת בדידות היא  חוויה נפוצה?

כן. מאוד. כמעט כל האנשים חשים לפעמים בדידות, בעיקר בזמנים "מועדים" כגון פרידה מאדם קרוב או מעבר למקום מגורים חדש. ואולם, 15%-30% מהאנשים מספרים על תחושת בדידות כרונית, ומצבם של אלו שונה לחלוטין. ההבדלים הקריטיים הם בהשלכות הגופניות, הנפשיות וההתנהגותיות תחושת בדידותשל תחושת הבדידות.

אפשר לשפר תחושת בדידות?

תחושת בדידות היא אחד המצבים השכיחים שמטפלים פוגשים בקליניקה. אנשים מגיעים עם בעיות שונות כגון דיכאון, חרדה, קשיים בעבודה, במשפחה או בזוגיות, מצבי רוח, התפרצויות זעם, קושי להסתגל למצבים ועוד. ליד כל אלו לעתים קרובות מתקיימת תחושת בדידות עזה ומתמשכת. הטיפול מסייע להפחתת הבדידות באופן ישיר ועקיף. באופן ישיר מכוחו של השיח הקרוב עם מטפל קשוב ואכפתי, ומכוחם של יחסים טיפוליים שפותחים גישה לעולם הפנימי והחיצוני. ובאופן עקיף משום שאחד התוצרים השכיחים של טיפול הוא שינויים חיוביים במערכות הרגש והחשיבה המשפיעות על קשרים חברתיים שמחוץ לקליניקה.

לקריאה נוספת:

 

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
דילוג לתוכן