סומטיזציה

סומטיזציה היא הופעה מתמשכת של מחלות ומיחושים גופניים שלא נמצא להם הסבר רפואי, ואשר מקורם במצוקה נפשית. המיחושים השכיחים במיוחד הם כאבי בטן והפרעות במערכות העיכול,  כאבי גב, כאבים בגפיים (ידיים, רגליים או שניהם), כאבי ראש, כאבים בחזה וקשיי נשימה, סחרחורות, עייפות וחוסר אנרגיה וקשיי שינה. עם זאת, הסימפטומים יכולים להיות בכל איבר או מופע פיסי אחר.

האם אנשים עם סומטיזציה "עושים את עצמם" חולים?

בשום אופן לא. הסימפטומים הגופניים אמיתיים לגמרי, ואינם מדומים. למשל, כאבי הבטן, הראש או הגפיים קיימים במציאות ולא בדמיון. הם גורמים סבל רב לחולה, שמבקש שוב ושוב את עזרתם של רופאים. הבעיה היא שהטיפולים הרפואיים שעוזרים במקרים של מחלות שמקורן אורגני, לא מסייעים להפחתת סומטיזציה. יתר על כן, השימוש המוגבר בטיפולים רפואיים כרוך בעלויות כבדות ובסיכונים וסיבוכים מיותרים.סומטיזציה

איך אפשר לטפל בסומטיזציה?

הטיפולים שבאמת עוזרים למחלות סומטיות (שנקראות גם פסיכוסומאטיות) הם טיפולים פסיכולוגיים, כלומר פסיכותרפיה. הבעיה היא שחולים רבים מסרבים לפנות לטיפול כזה, מכיוון שהם סבורים שמחלתם היא "רק" גופנית, ומפרשים את ההצעה לטיפול פסיכולוגי כזלזול או התעלמות מסבלם. הם אומרים: "אם יש לי בעיה בגוף, מה יעזור פסיכולוג?" או: "מציעים לי טיפול פסיכולוגי כי לא מאמינים שהמחלות שלי אמיתיות". אלו הן מחשבות קשות שמובילות לבדידות, זרות, ותחושה שאיש אינו מאמין ואינו מבין את חווית הסבל. ואולם בפסיכותרפיה, המטפל והמטופל יודעים היטב שהמחלות אמיתיות. הנחת המוצא היא שהמטופל סובל ממצוקה נפשית שהוא אינו יודע להביעה בדרכים אפקטיביות (למשל במלים או במוסיקה) ולכן היא פורצת ומתבטאת בגוף. טיפול מוצלח יוביל לפיתוח דרכי הבעה מועילות ובריאות, שישחררו את הצורך במערכת כריזה של סימפטומים פיסיים ויאפשרו חיים בריאים ומלאים יותר.

תשובות לשאלות נוספות על סימפטומים ללחץ נפשי:

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
דילוג לתוכן