משבר גיל 40 אצל גברים

משבר גיל 40, הידוע גם כמשבר אמצע החיים, הוא מושג המתאר מצב רגשי פגיע הנלווה להכרה במגבלות הזמן ובכך שמחצית החיים מאחור. זוהי מודעות כואבת, שמעוררת אנשים לבחון שאלות על עברם, עתידם, וחייהם בהווה. שאלות אילו אינן פשוטות, והעיסוק בהן עלול לעורר מצוקה רגשית.

למה משבר?
כאמור, בין גיל 35 ל-50 אנשים נעשים ערים יותר לסופיות החיים. מודעות זו לא מחייבת כניסה למשבר, אך לפעמים זה מה שקורה. המשבר הוא תוצאה של ערנות גוברת לפער בין משאלות ומטרות לבין תמונת המציאות. זאת בזמן שחלק מהאפשרויות שהיו פתוחות בעבר  נראות סגורות, ודברים שנראו בעבר מבטיחים (למשל הקמת משפחה וטיפוח זוגיות) מציבים קשיים ותסכולים ( למשל עייפות ומתיחות).משבר גיל 40 אצל גברים

מה מיוחד במשבר גיל 40 בגברים?
המצב המשברי נוצר, כאמור, בעקבות התבוננות פנימית והכרה במגבלות המציאות. בהכללה גסה, נשים נוטות מטבען לשיקוף עצמי, והן רגילות להתמודד עם התסכולים הנובעים מכך. לעומת זאת אצל גברים רבים זוהי הפעם הראשונה שהם עוצרים וחושבים על חייהם. שאלות כמו: "לאן אני רץ?"; "מה שווים ההישגים שביססתי?" ועוד,  מעוררות אי נוחות וצורך בשינוי דחוף.

עניין נוסף שעלול להיעשות רגיש בשלב זה של החיים נוגע לסימנים ראשונים של התבגרות והזדקנות. סימנים אלו יכולים להיות קמטים חדשים, הופעתה של כרס, הקרחה, ירידה בכושר הגופני ו/או המיני ומחלות חדשות. סימנים נוספים יכולים להיות פיטורים ממקום עבודה על רקע (לא מוצהר) של גיל, ירידה במעמד בעבודה עקב כניסת צעירים, התיישנות מקצועית, תחושה של ירידה באטרקטיביות המינית או אפילו הערה אקראית מצד אדם זר שנקשרת באופן ישיר או עקיף לגיל.

סימנים אלו עשויים לאיים על אשליית הנעורים הנצחיים והיעדר הפגיעוּת. מדובר באשליות לא מודעות, שכן באופן רציונאלי ברור לכל כי ההזדקנות היא תהליך בלתי נמנע שאיש אינו חומק ממנה בעודו חי. ואולם, ידיעה רציונאלית זו מתקיימת במקביל לפנטזיה שדוחה כל אפשרות לפגיעוּת והזדקנות וכרוכה בהכחשת המציאות. סימנים ראשונים של הזדקנות יכולים להיחוות כמתקפה מכאיבה של המציאות על ההגנות הנרקיסיסטיות ועל אשליות של כוח ועוצמה. חלק מהגברים מגיבים לכך ברגשות עזים (גם אם בלתי מודעים) של זעם, עלבון או חרדה, שמותקפים באמצעות שינויים קיצוניים ומהירים באורח החיים.

משבר אמצע החיים הוא מצב בעייתי?
כל משבר עשוי להוביל לבניית סדרי עדיפויות וערכים חדשים. שינויים אלו לרוב מבורכים, אך לפעמים הם נובעים מחרדה (מודעת ושאינה מודעת) ומהתמודדות לא בשלה. בכל מצב בו נראה ששיקול הדעת נפגע, שמתקבלות החלטות קיצוניות ומהירות ושמתעוררים סימנים לחרדה או דיכאון מומלץ ביותר לפנות לטיפול.

שאלות נוספות על משבר אמצע החיים:

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן