מהי התמכרות

התמכרות היא מחלה כרונית ופרוגרסיבית, ובהיעדר טיפול היא עלולה לגרום לנזקים קשים לפרט ולסביבתו, ולעתים אף למוות. אדם נחשב למכור למוצר או לפעילות כשמתקיימים לפחות חלק מהמצבים הבאים:

  1. תסמיני דחק בעת התרחקות מהמוצר או הפעילות.
  2. סבילות – צורך בכמות גדלה של המוצר או הפעילות כדי לחוות עונג או להרגיע את תסמיני הדחק.
  3. פגיעה בשליטה בהתנהגות ועקב כך שימוש ביותר מוצרים ופעילויות מהמתוכנן (למשל אדם שתכנן להמר שעתיים ובפועל מהמר כל הלילה).
  4. השקעת זמן ניכר בהשגת המוצר או בביצוע הפעילות הממכרת.
  5. וויתור מתמשך על פעילויות חברתיות, תעסוקתיות ומשפחתיות ועל חיי פנאי.
  6. קושי ניכר להפסיק את השימוש במוצר או בפעילות חרף הידיעה על הנזקים שהוא גורם.

חשוב להבין שהתמכרות היא רצף ולא דיכוטומיה. במצבים היותר קלים מופיעים "רק" תנאי אחד או שניים מהרשימה לעיל, ובמצבים הקשים מתקיימים כולם.מהי התמכרות

איך מתפתחת התמכרות?

המוח האנושי מקיים שתי מערכות של קבלת החלטות:

  1. מערכת ההחלטות האימפולסיבית ממוקמת באזורי המוח הלימבי, והיא מגיבה במהירות לצרכים מיידיים ולגירויים טעונים רגשית. למשל לסכנות ופחדים. זוהי מערכת של דחפים ויצרים.
    מערכת ההחלטות הניהולית ממוקמת באזורים הקדמיים במוח, ומאפשרת קבלת החלטות שקולות הדורשות שילוב של זיכרון, תכנון, ארגון והערכה.

המערכת האימפולסיבית היא כמו תינוק שאינו מסוגל לשאת תסכול ולהשהות את סיפוק צרכיו, ואילו המערכת הניהולית משולה ל"מבוגר אחראי" שמתווה תוכניות, מפקח על השגת מטרותיו ומנהל בתבונה את צעדיו.

במצבים רגילים שתי המערכות הללו די מאוזנות, ומתקיימת תנועת מטוטלת ביניהן. לפעמים פועלים באופן שקול ולפעמים באופן אימפולסיבי. במצבי התמכרות נפגעת תנועת המטוטלת, ונוצר יתרון מוחץ למערכת האימפולסיבית על פני המערכת הניהולית. במצב זה יכולות השיפוט משתבשות והמוח מתייחס לפעילות הממכרת כצורך הישרדותי. הפעילות ההתמכרותית מקבלת קדימות על פני מטרות חיים אחרות, דוגמת יחסים, הערכה עצמית, יציבות, ביטחון כלכלי ובריאות.

טיפול בהתמכרויותמהי התמכרות

ישנן גישות שונות לטיפול בהתמכרויות, וכולן מבקשות לחזק את מערכת ההחלטות הניהוליות כך שתתאפשר חזרה לתנועת המטוטלת בין שתי מערכות קבלת ההחלטות. יצוין כי במקרים של התמכרות לסמים קשים, אלכוהול והימורים – טיפול נפשי אינו מספיק. במצבים אלו חשוב לפנות למרכזים המתמחים בגמילה מהתמכרויות. במצבים מתונים יותר, ובעיקר בהתנהגויות כפייתיות בתחומי יום-יום (אכילה, קניות, מין, אינטרנט, עבודה, נקיונות, סמים קלים וכו') מומלץ להיעזר בטיפול נפשי.

לקריאה נוספת:

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
דילוג לתוכן