טיפול בטראומה

טראומה נפשית מתרחשת כאשר אירוע קשה מחולל שבר בדימוי העצמי ובתפיסות העולם ופוגע ביכולת להשתמש במנגנוני החשיבה והרגש שפותחו. האירוע יכול להיות פנימי או חיצוני, פתאומי או מתמשך, והוא יכול להיראות כבד משקל (כמו תאונה קשה) או פעוט (עימות בעבודה).  מה שמגדיר טראומה אינו האירוע עצמו אלא השפעתו. כשהאירוע נראה פעוט אך השפעתו עוצמתית, עולה האפשרות שהוא מחייה טראומה קודמת שאינה מעובדת. טראומה זו לעתים אינה מודעת.

השפעתה של טראומהטיפול בטראומה

כדי להבין את השפעתה של חוויה טראומטית, אפשר לדמות רעידת אדמה. רעידת אדמה ממוטטת בניינים וזורעת הרס. הרס מזמין בחירה בין שתי אפשרויות: חיים בתוך החורבות או יציאה מההריסות  ובנייה של מבנה חזק מקודמו.

מהי צמיחה פוסט-טראומטית?

לעתים קרובות אנשים שחוו אסון מספרים על תפנית חיובית בחייהם. הם מעריכים יותר את החיים, בונים סדרי עדיפות חדשים, משקיעים יותר מבעבר ביחסים קרובים, מגלים כוחות שלא ידעו על קיומם וחווים התפתחות רוחנית, רגשית או אינטלקטואלית.

מה מאפשר צמיחה מתוך טראומה?

לטראומה ישנם שני מאפיינים חשובים:

  1. היא מהווה נקודת אל-חזור, שמפרידה בין "לפני" ל"אחרי". מטרות שהתאימו בעבר עשויות להתברר כבלתי רלוונטיות עכשיו. סדרי עדיפויות שהתאימו פעם אינם הולמים את המציאות החדשה. שבירה זו מזמנת נטישה של הטייסים האוטומטיים ועריכת בחירות חיים חדשות.צמיחה פוסט-טראומטית
  2. עיבוד הטראומה הוא תהליך שמפגיש רגש ומחשבה. מפגש זה תורם ללמידה חזקה במיוחד שאינה שכיחה בנסיבות אחרות.

איך טיפול מעודד צמיחה מתוך טראומה?

כתיבה, דיבור, תמיכה חברתית מקרובים וזרים וטיפול נפשי – כל אלו מסייעים לפרט לבנות סיפור אישי (נרטיב) של החוויה הטראומטית וההתמודדות עימה. חשוב להבין שלא האירוע עצמו הוא שמוביל לצמיחה או להרס, אלא חוויית ההתמודדות עימו. לכן, ככל שהתהליך יאפשר גילוי ובנייה של כוחות פנימיים, כך ייבנו חיים יצירתיים, משמעותיים ומהנים.

 לקריאה נוספת:

 

 

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
דילוג לתוכן