טיפול בטראומה מינית

טראומה מינית היא פגיעה מינית שמזעזעת את אמונו הבסיסי של אדם בעצמו ובעולם. לפגיעות מיניות
קשות ישנה כמעט תמיד השפעה טראומטית בשל טבען החודרני והאלים, ומכיוון שהפגיעה היא באבני הבניין של ייצוגי העצמי. לעתים קרובות מדובר באלימות מצד אנשים מוכרים ואף קרובים, שהנפגע היה זקוק לתמיכתם ואהבתם.

טראומה מינית יכולה להיגרם מכל סוג של כפייה או השפלה מינית, לרבות תקיפה מינית, אונס, ניצול מיני של ילדים ובוגרים, גרימת כאב והחדרת עצמים לאברי המין, הפעלת לחץ או כפייה להשתתפות באורגיות או ל"חילופי זוגות", השפלה בזמן קיום יחסי מין ועוד. לעתים גם הטרדה מינית שלא התפתחה למעשים מיניים עלולה להתגלות כטראומטית.

מהן השפעותיה של טראומה מינית?

טראומה מינית עלולה להוביל למגוון עצום של מצוקות נפשיות, כולל התפתחות פחדים ופוביות (שיכולים לשאת אופי מיני או לא מיני), דיכאון, חרדה, הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD), בושה, אשמה, פגיעה בדימוי העצמהתקפי חרדהי, מחשבות פולשניות, נדודי שינה וביעותי לילה, קשיים ביחסים ובמיוחד ביחסים אינטימיים, פגיעה בתפקוד המיני ובחשק המיני והתנהגויות נסיגתיות אחרות.

במקרים של פגיעות מיניות בילדות, ובמיוחד פגיעות מתמשכות, עלולים ל
הופיע סימפטומים חמורים הכוללים פגיעות בזיכרון ובחשיבה, חוויות חוץ-גופניות, תחושת חוסר מציאות, הפרעות אישיות ובמיוחד תסמינים גבוליים, אלקסיתימיה, קשיים ביחסים, קושי בוויסות רגשות, בדידות, חוסר-אונים, הפקרות מינית, קורבנות חוזרת, פגיעה עצמית, הפרעות אכילה, קשיי ריכוז ולקויות למידה, סימפטומים סומאטיים (בגוף), כעס, עוינות, שימוש  בסמים ואלכוהול, ומגוון מחלות פסיכיאטריות.

למה טראומה מינית כל כך משפיעה?

מכיוון שהטראומה המינית מייצרת חוויה של אני מזוהם. הנפגעים חשים עצמם מלכלוכים, אשמים ומלאי בושה. אלו הן תחושות שקשה ומפחיד לתקשר, מה שמקשה על גיוס תמיכה ומגביר בדידות וייאוש. הקושי מועצם כאשר הסביבה הקרובה אינה מאמינה לסיפורו של הנפגע או אף מאשימה אותו בכך שהביא על עצמו את הפגיעה.

טיפול בנפגעי טראומה מינית נועד לשקם את היכולת לחשוב על הפגיעה, לעבד את העבר וההווה ולבנות כוחות להתמודדות. קשר טיפולי מוצלח עשוי לסייע בו זמנית לבניית כוחות פנימיים (כוחות האגו) וחיצוניים (המטפל, קשרים חברתיים או משפחתי) שיאפשרו לנפגע לשקם את אמונו בעצמו, באחרים וביכולתו לקיים יחסים משמעותיים.

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
דילוג לתוכן