טיפול בחרדות קשות

חרדות קשות משתלטות על החיים במידה שפוגעת באופן קיצוני בתפקודים בסיסיים של ניהול החיים הפרטיים, המשפחתיים, החברתיים או המקצועיים. במצבים אלו נראה התנהלות שמשועבדת לחרדות, מקיימת את החרדות ואף מגדילה אותן.

אלו חרדות קשות ישנן?

ישנם סוגים רבים של חרדות. למשל, בהפרעת חרדה מוכללת יש דאגות מוגזמות שפוגעות בחשיבה, בתפיסה ובהתנהגות. חרדה חברתית מאופיינת בפחדים משתקים מפני מבוכה בציבור וביקורת מצד אחרים, עד כדי צמצום דרסטי במגעים ובקשרים חברתיים. באנורקסיה נראה חרדה נוראה מפני עלייה במשקל ומחשבות לא מציאותיות לגבי מראה הגוף והגורמים לעלייה במשקל. בחרדת נטישה הדאגה מפרידה מובילה להיצמדות ותלות מוגזמת באנשים קרובים, ולאובדן היכולת ליהנות מפרטיות ועצמאות. בהפרעה אובססיבית-קומפולסיבית ישנן מחשבות חוזרות ופולשניות ו/או טקסים שמוכרחים לבצע אינספור פעמים עד כדי תחושה של השתגעות. במצבים כאלה כל פעולה פשוטה כגון יציאה מהבית עלולה להפוך לפרוייקט מתיש, והחיים משועבדים לחוקים מחמירים. התקפי חרדה הם התפרצויות פתאומיות של חרדה נוראה ומשתקת, שבמהלכן ישנם סימפטומים גופניים קשים שלעתים נדמים כהתקפי לב, על אף שאין בפועל בעיה כלשהי בלב. אגורופוביה היא חרדה קשה מפני יציאה למקומות ציבוריים, ומגיעה לפעמים עד לקיצוניות של הסתגרות מוחלטת בבית, ובהפרעת דחק פוסט-טראומטית ישנה השתלטות של חוויה מבעיתה קודמת על החשיבה ועל היכולת לרוגע ואיזון נפשי.טיפול בחרדות קשות

בכל הדוגמאות לעיל מדובר בחרדות קשות מפני שהן משבשות באופן קיצוני את ניהול החיים. הן מובילות לעתים קרובות למגבלות קשות על התפקוד האישי, התעסוקתי והחברתי. הן פוגעות גם ביחסים החברתיים והמשפחתיים בשני אופנים: באופן ישיר מכיוון שהחרדות מביאות להסתגרות והצטמצמות, ובאופן עקיף מפני שהאנשים הקרובים ביותר סובלים מעומס רגשי, ולעתים קרובות משחיקה נפשית שמובילה לדילול או לסיום היחסים. ממש כפי שמדברים על עישון עקיף באדם שחי בסביבה של מעשנים ונושם את שאריות הניקוטין, כך גם יש חרדה עקיפה שמקורה ביחסים קרובים עם אדם שסובל מחרדה קשה.

טיפול בחרדות קשות

טיפול בחרדות קשות לפעמים מתחיל כשהמטופל כמעט נואש ממצבו. המילה "כמעט" מציינת שעצם הפנייה לטיפול מעידה שישנה תקווה, אפילו אם מועטה ובלתי יציבה. תחושת הייאוש או ההשתגעות נובעת מכך שהמטופל לא מצליח למצוא את ההגיון במצבו, ולא יכול לתפוס איך הגיע לרמות כאלו של סבל ואובדן שליטה על חייו.

טיפול בחרדות קשות מחייב הגעה סדירה לשיחות, לפחות פעם בשבוע ולעתים קרובות יותר מכך. זוהי מחויבות לא פשוטה, מכיוון שהחרדות עצמן עלולות להקשות על ההגעה למפגשים. ואולם, אם מצליחים ליצור מסגרת יציבה ובטוחה, נוצר בהדרגה קשר שמאפשר למטופל להעז ולבחון את עולמו הפנימי והחברתי. ככל שעולם זה הולך ונפרש, כך נוצרות אפשרויות לשינויים בדפוסי החשיבה וההתנהגות ונבנה החופש לשחרור מחרדות מצמיתות.

לקריאה נוספת:

לקריאה נוספת:

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
דילוג לתוכן