דיכאון לאחר לידה

דיכאון אחרי לידה הוא הפרעה שכיחה מאוד באימהות ובאבות. הטיפול בו מותנה בהבנת הגורמים לדיכאון שהבולטים ביניהם הם שינויים הורמונאליים ומתחים נפשיים.

שינויים הורמונאליים 
שינויים הורמונאליים מתרחשים במהלך ההיריון ולאחר הלידה. ואולם, הם מתקיימים גם באלו שאינם מפתחים דיכאון. יתכן שהגורם המרכזי בהקשר זה הוא רגישות לשינויים הורמונאליים. רגישות זו מוכרת בנשים שסובלות ממצבי רוח לפני מחזור או בעת שימוש בגלולות למניעת היריון ויתכן שהיא מקושרת גם לדיכאון לאחר לידה.

מתחים נפשיים 
הפסיכיאטר לורנס בלום תיאר שלושה קונפליקטים מרכזיים עימם מתמודדות נשים לאחר לידה: קונפליקט התלות, קונפליקט הכעס וקונפליקט האימהות.

  1. קונפליקט התלות– כדי שהאם תוכל לטפל כראוי בתינוקה, עליה לחוש שצרכיה שלה מטופלים. כל אדם זקוק לטיפול ודאגה, אך החברה מתייחסת להזדקקות זו כילדותית, ותובעת מאנשים בוגרים להסתדר בכוחות עצמם. נשים שתובעות מעצמן לדאוג לכל (לבית, לבעל, לילדים ולעבודה) ואינן מכירות בצורך שלהן עצמן בעזרה ותמיכה פגיעות במיוחד לדיכאון לאחר לידה.
  2. קונפליקט הכעס– בחודשים שלאחר הלידה האֵם עשויה לחוש כעסים טבעיים. למשל כעס על בעל שממשיך את שגרת חייו בזמן שהאם מוקדשת לתינוקה. אחד הכעסים הבלתי נסבלים הוא הכעס (שלרוב אינו מודע) על התינוק, שתביעותיו מכניסות תוהו ובוהו לחיי האם והמשפחה. גם האב עשוי לפתח כעס על התינוק שגזל ממנו את תשומת ליבה של האֵם. אם האֵם או האב סובלניים לכעסיהם, הם יכולים להתגבר עליהם. אך אם הם חשים אשמה ובושה על מחשבותיהם, מצבם קשה יותר. במקרים אלו עלולות להתפתח מחשבות אובססיביות על סכנות לתינוק ועל פגיעה בו. חשוב לציין שפגיעה אמיתית בתינוק היא נדירה ביותר. אך המחשבות מייסרות ומפחידות.
  3. קונפליקט האימהות – נשים רבות החוות דיכאון לאחר לידה מתארות יחסים בעייתיים עם אימהותיהן שלהן. חלקן נושאות תחושה שהן עצמן לא זכו לטיפול אימהי מיטיב, והן נדרו שלא לחזור על כך עם ילדיהן. התמודדותן של נשים אלו עם דימויים מופנמים של אימהוּת לקויה עלולה לערער את ההגנות והמשענות ולסלול נתיב לדיכאון.

טיפול נפשי בהורים הסובלים מדיכאון לאחר לידה יוצר תנאים שמזמינים לקבלה והכרה של המחשבות, הרגשות והקונפליקטים, ולהשגת בשלות להורות יציבה ומיטיבה.

לקריאה נוספת על דיכאון אחרי לידה

   

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
דילוג לתוכן