טיפול באהבה אובססיבית

כל אובססיה מנסה להדוף דיכאון או חרדה באמצעות חשיבה חזרתית. זהו מנגנון שמכווץ את החשיבה למנטרה או מספר מנטרות. המנטרה יכולה לעסוק בפחד מזיהומים, ממוות, או מגרימת נזק לאחר. היא יכולה להתייחס לקניות, למין, לזהות מינית, לאכילה או לכל עניין שהוא. המשותף לכל המנטרות הוא חשיבה סגורה שאינה מתפתחת.

באהבה אובססיבית החשיבה החזרתית היא סביב גבר או אישה שכלפיהם יש רגשות רומנטיים. המנטרות האופייניות הן של אהבה טוטאלית. למשל: "בלעדיו חיי אינם חיים"; "היא המלאך המושיע שלי"; "אף פעם לא אוכל לאהוב מישהו אחר"; "רק איתו אוכל להיות מאושרת" וכיוצא בזה.

מי מפתח אהבה אובססיבית?

אהבה אובססיבית מתפתחת מתוך שילוב בין נטיות גנטיות, מסרים סביבתיים וגורמים אישיותיים. הנטיות הגנטיות אינן ניתנות לשינוי, ולכן לא נעסוק בהן כאן. המסרים הסביבתיים מועברים דרך אמצעי המדיה השונים, שמשדרים תמונות קיצוניות ואידיאליסטיות על אהבה. למשל, בספרות, בקולנוע ובטלוויזיה מוצגת לעתים קרובות אהבה טוטאלית, זוהרת ומרגשת באופן קיצוני.טיפול באהבה אובססיבית

הגורמים האישיותיים מתרכזים במודלים של יחסים שהופנמו בגיל צעיר ואשר נקראים סגנון התקשרות. כל תינוק חייב לדבוק במי שמטפל בו ואוהב אותו. לרוב מדובר בהורים. במצבים תקינים התינוק חווה טיפול הורי מותאם לצרכיו ומפתח ביטחון ביחסים. במצבים שאינם תקינים התינוק חש שאין מי שנענה לצרכיו, ומפתח תמונה פנימית לפיה יחסים הם מקור לתסכול וכאב. במקרים אלו הוא בוחר באחת משתי דרכים: ריחוק מיחסים או מאבק נואש ליחסים מספקים. אלו האחרונים כמהים לקשר אך רגישים מאוד לאותות של דחייה, והם אלו שעשויים לפתח אהבה אובססיבית.

להתייעצות ראשונית לחץ כאן

מניעה וטיפול באהבה אובססיבית

אמצעי מניעה חשוב הוא הסברה, בעיקר לבני נוער שחשופים למדיה שמציגה תמונות מעוותות של יחסים. חשוב, למשל, להסביר שטלנובלות מציגות קריקטורות של יחסים, וש"אהבה בימי כולרה" הוא ספר נפלא, אך גיבורו הוא אדם בודד שאינו יכול לממש יחסים מציאותיים. אפשר גם להסביר שקינאה אובססיבית אינה ביטוי לאהבה אלא לחרדה, ושאהבה בריאה מפגישה בין שני אנשים נפרדים ואוטונומיים.

טיפול מסייע לבניית מרחב פנימי שמאפשר חופש רב יותר לחשיבה, לרגש ולכינון יחסים בריאים ומיטיבים. טיפול מוצלח עשוי להניח תשתית ליחסים בשלים ומאוזנים בכל מעגלי החיים, ובכלל זאת גם בחיי האהבה.

לקריאה נוספת:

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן