חרדת מוות

חרדת מוות היא חרדה שנכפית על כל אדם מהרגע בו הוא נעשה מודע לעובדת מותו הבלתי נמנע ולמשך כל חייו. חרדה זו היא תוצר טבעי של מפגש טראומטי בין יצר החיים למודעות למוות ומפגש מכאיב לא פחות בין פנטזיות אומניפוטנטיות (אני חזק, ההורים שלי כל יכולים) להכרה במוגבלות ובחולשה הקיומית: אני לא יכול למנוע את מותי ואהוביי אינם יכולים להגן עליי מפני כל רע.  חרדת המוות היא אם כן מעין מס שאנו משלמים על היותנו חכמים ומודעים, ועל יכולתנו לדמיין מצבים עתידיים שחלקם מעוררים אימה.

איך חיים עם חרדת מוות?

תיאורית ניהול האימה (Terror Management Theory) טוענת שאנשים מתמודדים עם חרדת המוות בעיקר ע"י חיזוק הערכתם העצמית. מחקרים רבים ואלגנטיים הוכיחו שכאשר המודעות למוות גוברת, אנשים נאחזים בכל מה שיכול לחזק את הערכתם העצמית: אמונה וקיום מצוות, כוח, מעמד, כסף, יופי, הצטיינות בלימודים ובעבודה וכד'. המודעות למוות מובילה גם להקצנת עמדות פוליטיות ודתיות ולחוסר סובלנות לשונה. לאומנות, גזענות ושנאת זרים הן מהתוצרים הקשים של חרדת המוות. האדם שמחזיק עמדות גזעניות ושנאה לזר למעשה אומר לעצמו: אני יותר נעלה וחזק מהם, אני בלתי פגיע, ובאופן לא מודע: המוות ראוי להם ולא לי.חרדת מוות

מה קורה כשאי אפשר להתגונן בפני חרדת המוות?

כל אמצעי ההתגוננות בפני חרדת המוות הם צורות של הונאה עצמית. הרי כסף, הצלחה ויופי לא באמת מחסנים מישהו מפני מותו שלו ומותם של כל יקיריו. אמונה דתית או אידיאולוגית, לכידות חברתית וחיי אהבה מציעים נחמה, אך לא באמת מונעים הזדקנות, מחלות ומוות. במוקדם או במאוחר, האשליות הללו מתמוססות בפני המציאות. לפעמים חרדת המוות מזדחלת בהדרגה, ולפעמים היא מתפרצת בעקבות אירועים כגון קמט חדש בעור, כישלון כלשהו בעבודה, פרידה, תאונה, בעיה בריאותית קטנה או גדולה, תביעה משפטית או אובדן כספי, יום הולדת קרב או פריצה לבית. כל מה שממחיש פגיעוּת יכול לעורר תגובות חרדה שהן לכאורה בלתי פרופורציונאליות, אך למעשה חושפות ומבטאות את חרדת המוות.

צריך לטפל בחרדת מוות?

טיפול חיוני במצבים שבהם חרדת המוות קשה מדי וגורמת סבל רב. כאשר מופיעים סימפטומים גופניים לא מוסברים (כאבי בטן או גפיים, כאבי ראש, נגעים בעור, חולשה, עייפות, מחלות של דרכי העיכול ועוד), דכדוך מתמשך, טקסים מתישים, נדודי שינה, מחשבות מטרידות או כל תופעה שפוגעת באופן משמעותי ומתמשך באיכות החיים, אפשר ל בחשוב עליהם כביטוי לחרדה בלתי נסבלת. טיפול אמנם לא יבטל את הפגיעוּת והמוות עצמו, אך הוא עשוי לסייע למי שסובל מחרדה להתמודד עם פגיעותו בדרכים אחרות, ולשפר את תפקודו ואת איכות חייו.

לקריאה נוספת

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
דילוג לתוכן