התמודדות עם גירושין

גירושין הם תופעה שכיחה באוכלוסיה המערבית, ובקהילות רבות היא מאוד מקובלת. בשנת 2012 קרוב ל-11 אלף זוגות ישראליים התגרשו, ומספרים אלו עולים בהתמדה. ואולם, על אף שמדובר בתהליך שכיח ומקובל, הוא לעתים קרובות נחווה כטלטלה עזה וכמשבר קשה לחלק או לכל המעורבים בו.

מי סובל מגירושים?
ישנם שסבורים שכאב נפשי סביב גירושים הוא נחלתו של מי שננטש בלבד, ואילו הצד שיזם את התהליך נמצא במצב קל. לפעמים זה נכון, אך לרוב שני הצדדים מתמודדים עם קונפליקטים וכאבים, ושניהם נמצאים בתהליך שמטלטל את כל מערכות החיים.

למה כל כך קשה להתגרש?התמודדות עם גירושים

הסיבות כמובן אינדיבידואליות, וכל ניסיון לתארן יחטא בהכללה מאוד גסה. ובכל זאת ישנם כמה מאפיינים מוכרים ודי אוניברסאליים:

  1. גירושין הם תהליך של פירוק. פירוק הגנות חברתיות, משפחתיות, כלכליות ואחרות. גם אם היחסים היו קשים, מתסכלים או נעדרי רגש, בכל זאת להיות בעולם כזוג מקנה תחושת ביטחון. כעת, החזרה להֵיות יחידת-יחיד מעוררת לא מעט ספקות, שאלות וחששות.
  2. קשה להיפרד. מה שמוזר ולפעמים בלתי נתפס הוא שקשה להיפרד גם מקשר שלא צלח. ההיגיון אומר שקשה להיפרד מטוב וקל להיפרד מרע. ואולם, מחקרים רבים הראו תמונה הפוכה: מאוד קשה להרפות ממה שלא סופק. במובן זה החסר ממגנט בעוד הטוב מאפשר להשתחרר. זאת ועוד: מיליוני שנות אבולוציה בתנאי מחיה קשים עיצבו אדם נקשר, נצמד, שייך. אדם שנצמד בטוב וברע ושמגיב לפרידה בדיכאון וחרדה.
  3. קשה לשאת. בתקופת הגירושין תכונות והתנהגויות של הפרטנר, שבעבר ניתן היה לשאת, עלולות להיות מכאיבות באופן קיצוני. לדוגמה, תוקפנות או מרירות של הפרטנר, שבעבר אפשר היה לשאת, עלולות להכאיב באופן שנחווה כבלתי נסבל. עניין זה אינו נובע מכך שהפרטנר שינה את תכונותיו והתנהגויותיו, אלא מפני שההגנות שסייעו בעבר נחלשות, והמערכת הנפשית כולה נעשית פגיעה יותר.

אלו הם מקצת הקשיים שמסבירים מדוע אנשים רבים חווים את גירושיהם כתקופה הקשה ביותר בחייהם. גירושים לעתים קרובות מתרחשים בתקופה של משבר או מעוררים משבר אישי ומשפחתי. זהו משבר שיכול להוביל להתדרדרות נפשית ומשפחתית או לבנייה מחודשת של אפשרויות ומשאבים. טבמצב זה, טיפול פסיכולוגי עשוי לסייע למי שמעוניין לבלום התדרדרות ולהניע תהליך של התפתחות.

 תשובות לשאלות נוספות:

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן