הפרעת סומטיזציה

אסנת (שם בדוי), בשנות ה-40 לחייה, סבלה במשך שנים ממגוון בעיות בריאותיות. היא סבלה לעתים תכופות מפצעים זיהומיים בעור, דלקות עיניים, מיגרנות וכאבים בחזה. היא התקשתה להירדם בלילות, והייתה מתעוררת עם כאבים במקומות שונים בגוף, שהיו נעלמים רק לקראת הצהרים. אסנת חששה שהכאבים והמיחושים מעידים על מחלות קשות שמקננות בגופה, והקדישה זמן רב לקריאה באינטרנט על הסימפטומים מהם סבלה ועל סימנים מוקדמים לסרטן, ובמיוחד לסרטן השד. היא הייתה פונה לעתים תכופות לרופאת המשפחה שלה, ומבקשת ממנה הפניות לבדיקות שחלקן פולשניות או כרוכות בהקרנות (CT, רנטגן וכו'). הרבתה להתייעץ עם נוירולוגים, גסטרולוגים, רופאי עיניים, קרדיולוגיים, רופאי עור ומטפלים הומאופתיים מתוך תקווה שימצאו דרכים לסייע לה. ברוב המקרים, הרופאים לא מצאו את הגורמים לבעיותיה ולא הצליחו להקל על סבלה. הם המליצו לה לפנות לטיפול פסיכולוגי, הצעות שאסנת הגיבה להן בתערובת של כעס ואכזבה. בעיותיה הבריאותיות התישו אותה ופגעו בתפקודים רבים בחייה. היא השקיעה פחות ופחות בעבודות הבית ונעשתה חסרת סבלנות כלפי בעלה וילדיה. בשנה שקדמה להגעתה לטיפול פוטרה משני מקומות עבודה בשל היעדרויות תכופות וריכוז ירוד. אסנת פנתה לטיפול פסיכולוגי לאחר שבעלה הביע את רצונו להיפרד ממנה. המומה ומבועתת מדבריו, היא שאלה: "איך הוא מסוגל לעזוב את אותי כשאני במצב כה ירוד בחיי".

הפרעת סומטיזציה סומטיזציה

הפרעת סומטיזציה מאובחנת כאשר מתקיימים שלושת התנאים הבאים:

  1. סימפטום או כמה סימפטומים סומטיים (כאלו שלא נמצא להם הסבר אורגני) שפוגעים בחיי היום-יום. למשל כאבי ראש, כאבי גב, נגעים כרוניים בעור ועוד.
  2. עיסוק רב בסימפטומים הללו. ישנן מחשבות רבות על חומרת הסימפטומים, חרדה בנוגע לבריאות או השקעת זמן ואנרגיה בטיפולים בסימפטומים.
  3. על אף שכל אחד מהסימפטומים עשוי לחלוף, המצב הכללי, שבו ישנם סימפטומים מטרידים נמשך לפחות חצי שנה.

מי סובל מהפרעת סומטיזציה?

אנשים רבים. באופן כללי, יותר נשים מגברים (בעוד מהיפוכונדריה סובלים יותר גברים מנשים). חלקם סובלים מאלקסיתימיה, שהיא לקות בביטוי רגשות באמצעות מלים. רבים מהם סובלים מקשיים משמעותיים ביחסים בינאישיים, מחרדות ו/או מדיכאון.

מחקרים עדכניים שנערכו על אנשים שסובלים מהפרעת סומטיזציה מצאו שבקבוצה זו קיים שיעור יחסית גבוה של אנשים שחוו בילדותם טראומות הנוגעות ליחסים ראשוניים עם הורים ומטפלים.

סומטיזציה וטראומות ילדות

טראומה הנוגעת ליחסים מוקדמים נוצרת כאשר הנטייה הטבעית של התינוק והילד להתקשר לדמות קרובה (לרוב אם או אב) מסוכלת באופן עקבי. זה קורה כאשר הילד נחשף באופן מתמשך לעוינות, התעלמות, קושי אחר בהיענות לצרכיו או כשהוא נחשף לאלימות פיסית או מינית.

טראומה ביחסים קרובים משנה את הנוירופיסיולוגיה (החיווטים העצביים במוח), מה שעלול להוביל לפיתוח מנגנוני התמודדות לקויים, ביניהם הפרעות אישיות, הפרעות חרדה ובכללן הפרעות אכילה ובעיות בריאות. בעיות הבריאות השכיחות ביותר הן סומטיזציה, תסמונת המעי הרגיז ופיברומיאלגיה (פיברומיאלגיה, שנקראת בעברית דאבת, היא תסמונת שמאופיינת בכאבים בלתי מוסברים, מפושטים ומתמשכים, עייפות וחולשה, רגישות יתר במקומות רבים בגוף ולפעמים פגיעות בזיכרון ובפעילות המעיים).

לסיכום, הפרעת סומטיזציה היא ביטוי פיסי ומאוד מטריד של מצוקות נפשיות, ובפרט של חרדות, רגשות קשים, זיכרונות טראומטיים (לפעמים מודחקים) ודימויים מופנמים של יחסים בינאישיים מכאיבים. מכיוון שבהפרעת סומטיזציה הסימפטומים מבטאים מצוקה נפשית, הם אינם נענים לטיפולים תרופתיים. לעומת זאת טיפול פסיכולוגי שעוסק בתוכן הנפשי עשוי לסייע לבניית מנגנוני התמודדות מוצלחים ולהקלה משמעותית על תסמינים גופניים ונפשיים.

 

שאלון מקוצר לאבחון הפרעת סומטיזציה:

בשבוע האחרון, עד כמה סבלת מכל אחת מהבעיות הבאות?

כלל לא  מעט    במידה
כלשהי
הרבה    הרבה
מאוד
 1  בעיות בבטן או אי סדירות של פעילות המעיים  1 2 3 4 5
 2  כאבי גב  1 2 3 4 5
 3  כאבים בידיים ו/או ברגליים  1 2 3 4 5
 4  כאבי ראש  1 2 3 4 5
 5  כאבים בחזה ו/או קשיי נשימה  1 2 3 4 5
6  סחרחורות  1 2 3 4 5
7  עייפות וחוסר אנרגיה  1 2 3 4 5
8  קשיי שינה  1 2 3 4 5

 

כאשר במשך זמן ממושך, ישנם סימפטומים מטרידים (3 ומעלה) לפחות באחד התחומים לעיל, והרופאים אינם מוצאים להם הסבר אורגני, יתכן שמדובר בהפרעת סומטיזציה.

תשובות לשאלות נוספות על סימפטומים ללחץ נפשי:

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן