הפרעת אישיות סכיזואידית

הפרעת אישיות סכיזואידית מאופיינת בדפוס מתמשך מגיל צעיר של ריחוק מקשרים חברתיים וביטוי דל של רגשות בחברת אנשים. רבים קושרים הפרעה זו לסכיזופרניה, מכיוון ששתי ההפרעות חולקות גורמים וסימנים משותפים. ואולם, אישיות סכיזואידית אינה פסיכוטית. החוויה אינה של ניתוק מהמציאות אלא של זרות והיעדר שייכות.

איך מתפתחת אישיות סכיזואידית?

ישנה הסכמה נרחבת על כך שמדובר בהגנה על העצמי. צרוף של גורמים בפרט ובסביבתו יצר בגיל מאוד צעיר חוויות חוזרות ונשנות של יחסים מכאיבים, והתבססה תפיסה לפיה אחרים מסוגלים להיות רעים או בלתי מספקים, וקירבה אליהם היא מסוכנת ובלתי נסבלת. הפיתרון שפותח הוא הסתגרות בעולם הפנימי והתרחקות מאחרים.

מה מרגיש אדם בעל אישיות סכיזואידית?הפרעת אישיות סכיזואידית

לפי עדויות של אנשים סכיזואידים, הם אינם יכולים ליהנות מיחסים עם אחרים ומעדיפים פעולות שאינן כרוכות בקשרים. הם חשים שעולמם הפנימי כה חריג, עד כי לא ניתן להסבירו לאחרים. אחרים עשויים לתייג אותם כאדישים, אך האמת היא שעולמם הפנימי סוער וכאוב. הם לעתים קרובות חווים הצפה רגשית של חרדות, דיכאון, אשמה ובושה. האשמה היא על כך שהם שונים כל כך, אינם מתאימים לעולם ה"רגיל", ולעתים קרובות מתקשים לשלוט בדחפים. חלקם מרגישים שקופים, וחשים שאחרים קוראים באופן בלתי נסבל את מחשבותיהם. כל מצב ששולף אותם מעולמם הפנימי מעורר אימה, ולכן הם עלולים להגיב בקיצוניות לאירועים בלתי צפויים ולדרישה להשתלב במסגרות חברתיות (לימודים, משפחה ועבודה). החשש מפני תגובה לא מקובלת מגבירה את הסתגרותם והתרחקותם ויוצרת נטל כבד שניתן לברוח ממנו רק לתוך בועה פנימית שמופרדת מהעולם החיצוני.

איך אפשר לעזור לאדם בעל אישיות סכיזואידית?

אישיות סכיזואידית נחשבת ליציבה, ולרוב השאיפה לשנותה אינה מועילה, ובוודאי לא בטווח קצר. ואולם, ניתן להקל במידה ניכרת על חייו של אדם סכיזואידי, אם מקבלים את אופיו הייחודי מבלי לבקר, לשפוט ולנסות "לתקן" אותו, ומבלי לדרוש ממנו לתפקד ולהשתלב בחיים החברתיים כמו אחרים.

אנשים סכיזואידים חשים בנוח באווירה רגועה, בלתי פורמאלית וסבלנית לטעויות ולהתנהגויות חריגות. ככל שסביבתם תהיה רגועה וסבלנית כך הם יוכלו לנסות להביע את רגשותיהם ולהיעזר באחרים.

טיפול עשוי להועיל אם הוא מהווה סביבה רגועה, לא שיפוטית ובטוחה, ואם הוא מסייע לאדם הסכיזואידי להביע את עצמו, להבין מה קורה לו ולהרגיע את המאבק המתמשך בעולמו הפנימי והחיצוני.

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
דילוג לתוכן