ההבדל בין פחד לחרדה

פחד וחרדה הן שתי תופעות שכל אדם מתנסה בהן במינונים משתנים לאורך החיים. למרות הדמיון בין פחד לחרדה, מדובר בתופעות די שונות.

פחד מתעורר לנוכח סכנה מיידית וספציפית. למשל מכונית מתקרבת, מבחן, ידיעה על מחלה קשה, פיטורים או אדם שנראה מוזר. מבחינה פיסיולוגית הפחד מופעל במערכת הלימבית, ובפרט באמיגדלה שמגיבה באופן אוטומטי וללא צורך במודעות לאותות סכנה. זוהי מערכת פרימיטיבית שבעלי חיים רבים מצויידים בה, ולכן תגובות פחד אינן ייחודיות לאדם אלא משותפות לכל היונקים והזוחלים.

לעומת זאת חרדה נקשרת לחשיבה ולתודעה ולכן אופיינית בעיקר לבני אדם, שמצוידים ביכולות חשיבה מפותחות. חרדה אינה פועלת נוכח איום ספציפי, אלא מתוך מחשבות (מודעות ולא מודעות) שמעוררות מתחים עזים ולעתים בלתי נסבלים. מבחינה פיסיולוגית רואים את פעילותה באזורים בקליפת המוח שנקשרים לחשיבה גבוהה ושהתפתחו בתהליכים אבולוציוניים מתקדמים, במיוחד במוח האנושי.

ההבדל בין פחד לחרדה

להתייעצות ראשונית לחץ כאן

למה אנשים סובלים מחרדה?

בעידן המודרני, האדם נחשף פחות ופחות לגורמי סכנה מיידיים. בשונה מאבותינו, איננו מאוימים ע"י טורפים ולרוב גם לא ע"י שינויי אקלים קיצוניים. מצבים שבעבר היו מסכני חיים, כגון לידה, דלקות ומגיפות שונות, היום כמעט שאינם מהווים איום בעולם המערבי. לכן חוויות של פחד אמורות להיות נדירות יחסית לעבר. לעומת זאת שיעור החרדה נמצא בעליה מתמדת, ולכך ישנם הסברים רבים. נראה שחרדה היא אחד המחירים שאנו משלמים על חיי השפע המודרניים. אנשים שאינם עוסקים באופן פעיל באתגרי הישרדות, "פנויים" למחשבות ולקונפליקטים פנימיים שבעבר לא העסיקו את מרבית האנשים. זאת ועוד, החיים המודרניים אמנם הובילו לעלייה דרמטית באיכות ובמשך החיים, אך גם לעלייה מקבילה בניכור, בבדידות ובתחושות של אובדן דרך וחוסר תוחלת שתורמות לדיכאון וחרדה.

האם צריך לטפל בפחדים וחרדות?

לא בהכרח. לצורך המחשה נחשוב על משהו אחר לגמרי. ברפואה ידועה ההבחנה בין כולסטרול "רע" לכולסטרול "טוב". הכולסטרול ה"רע" הוא זה שמוביל כולסטרול מהכבד לשאר רקמות הגוף, בעוד הכולסטרול ה"טוב" מוביל את הכולסטרול בכיוון ההפוך: מרקמות הגוף לכבד.  טיפול נדרש ככל ששיעור הכולסטרול ה"רע" משתלט על שיעור הכולסטרול ה"טוב".

אפשר לחשוב על חרדה באופן מאוד דומה, ולהבחין בין חרדה "רעה" וחרדה "טובה". החרדה ה"רעה" היא זו שמצמצמת ומשתקת את החיים, בעוד החרדה ה"טובה" מהווה מנוף להתפתחות ולחיים בעלי משמעות. טיפול נדרש כאשר החרדה המשתקת גוברת באופן ניכר על החרדה הבונה. במקרים אלו מטרתו להמיר את החרדה המשתקת באפשרויות מועילות ומהנות הרבה יותר.

לקריאה נוספת:

 

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
דילוג לתוכן