גישות בטיפול פסיכולוגי

ישנם בשוק הטיפולים הפסיכולוגיים כמה סוגים נפוצים של טיפול פרטני. כל אחד מהם מכוון למטרות אחרות ומציע תהליך שונה:

  • פסיכותרפיה פסיכודינאמית – זהו הסוג הנפוץ והמוכר ביותר. הטיפול מתקיים פעם או פעמיים בשבוע. המטופל מעלה מחשבות, מביע רגשות, מספר על אירועים או זיכרונות. הטיפול מתנהל כשיחה, שבה המטפל והמטופל מתבוננים בתכנים שעולים במטרה להכיר טוב יותר את ההתרחשויות הנפשיות ולהביא לשינוי פסיכולוגי מיטיב. בפסיכותרפיה פסיכודינמית העבודה אינה מוגבלת למחשבות גלויות אלא פונה גם לרבדים פחות נגישים של הנפש, ולכן מביאים להגדלת המודעות העצמית ומרחב ההתנסויות. טיפול כזה ניתן ע"י פסיכולוגים קליניים, עובדים סוציאליים או פסיכיאטרים שסיימו בי"ס לפסיכותרפיה.גישות טיפול בפסיכולוגיה
  • פסיכותרפיה אינטנסיבית– כנ"ל, אך הטיפול מתקיים 3-4 פעמים בשבוע. לרוב בעל כוח רב יותר בהנעת תהליכים ושינויים פנימיים.
  • פסיכואנליזה – מתקיימת לפחות ארבע פעמים בשבוע, לרוב כאשר המטופל שוכב על ספה ואינו רואה את המטפל שיושב מאחוריו. ההבדל מפסיכותרפיה הוא שדרך העבודה מאפשרת להגיע לרבדים עמוקים יותר של הנפש ודרך כך לשינוי עמוק יותר בתודעה ובאישיות. טיפול זה ניתן ע"י  פסיכואנליטיקאים בלבד. כלומר פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ופסיכיאטריים שלומדים או שסיימו את לימודיהם במכון מוכר לפסיכואנליזה.
  • טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT– זוהי פסיכותרפיה (ראה לעיל) ממוקדת בבעיה גלויה וצרה. העבודה היא על התנהגויות ותפיסות גלויות, והמטרה היא לשנות אותן. למשל להתגבר על חרדת טיסה. זהו טיפול קצר יחסית, אך הוא אינו מתאים כאשר הבעיה עמוקה יותר.
  • טיפול בהבעה (ביצירה) – למשל טיפול בתנועה, במוסיקה, באומנות וכו'. מתאים לאנשים שמעדיפים לעבוד בדרכים לא מילוליות. ניתן ע"י בוגרי תוכניות לטיפול בהבעה. אם פונים לתחום זה של טיפול, כדאי לתת עדיפות לבוגרי תוכניות מוכרות לפסיכותרפיה.

לסיכום, בעשורים האחרונים נפתח מגוון עשיר של סוגי טיפול נפשי. מגוון זה מאפשר הנגשה של הטיפול הפסיכולוגי לאוכלוסיות נרחבות יותר, והוא מאפשר לכל אדם לבחור את אופן הביטוי המתאים ביותר עבורו.

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
דילוג לתוכן