אלימות מילולית

מותר האדם על הבהמה בשפה. האדם הוא כנראה הייצור היחיד בפלנטה שלנו שמשתמש בשפה מילולית. יכולת זו הביאה לאוצרות התרבות והמדע המרשימים ביותר, אך היא גם זו שהובילה למחוזות אפלים ואלימים. כישורי השפה של האדם מקנים לו יכולת לפגיעה ואף להתעללות נפשית מתמשכת. בעוד שפגיעות שנגרמות מאלימות פיסית נראות לעין, הפגיעה הנפשית שקופה. אפשר לחיות עימה תקופות ארוכות מאוד מבלי שתתגלה לעין חיצונית ומבלי שייעשה דבר מה להפסקתה.

היכן מתרחשת אלימות מילולית?

היא מתמשכת מתקיימת כמעט בכל מסגרת שבה יש לאנשים כוח על אחרים: הורים כלפי ילדים, מנהלים כלפי עובדים, מפקדים כלפי פקודים, מנחים ומרצים כלפי סטודנטים, מאמנים כלפי ספורטאים, מטפלים כלפי חוסים, בין בני זוג ועוד. בכל המסגרות הללו ישנם אנשים שמפנים תוקפנות כלפי מי שתלוי בהם פיסית או נפשית. בחלק מהמקרים ישנו גם קורבן שבאופן לא מודע מזין את האלימות כלפיו או לפחות מאפשר אותה.אלימות מילולית

איך מפסיקים אלימות מילולית?

בצד התוקף, האלימות תופסק כשהוא יוכל לבטא את תוקפנותו בדרכים מוצלחות יותר. למשל בספורט, ביצירה, בצפייה בסרטי פעולה וכו'. תיעול האלימות לאפיקים טובים נקרא עידון, ומרבית האנשים מוצאים דרכים מהנות ולא הרסניות לעידון תוקפנות.

נכונות להפסקת אלימות מתהווה גם כאשר הצד התוקפן נוכח שהוא משלם על התנהגותו מחירים כבדים מדי. הבעיה היא שקורבנות אלימות נוטים לעתים קרובות לשדר מסרים כפולים, למחול, להתחרט, לדבוק בקיים ולהימנע מצעדים חד-משמעיים כלפי מי שמתעלל בהם, ובכך הם תורמים להנצחת האלימות.

טיפול נפשי יכול לסייע לשני הצדדים שנתונים במעגל האלימות. הן התוקף והן הקורבן זקוקים למרחב נפשי שיאפשר שינוי אמיתי ומתמשך בדימוי העצמי ובהתנהלות בתוך יחסים. שניהם זקוקים לכוחות נפשיים שיאפשרו להם להמיר את האלימות לכבוד עצמי וליחסים בריאים.

לקריאה נוספת:

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן