אלימות בין בני זוג

אלימות בין בני זוג יכולה לשאת צורות רבות. הסיווג הבסיסי ביותר מבחין בין אלימות פיסית (מינית ולא מינית) לאלימות נפשית. אלימות נפשית יכולה להתבטא בקללות, השפלות, איומים, ויחסי שליטה שבחלק מהמקרים יוצרים אווירת טרור.

למה אנשים נשארים בתוך מערכת יחסים אלימות?

מסיבות רבות שרק שלוש מתוכן יצוינו כאן: חוסר מודעות, הערכה עצמית נמוכה והזדהות עם התוקפנות.אלימות בין בני זוג

  1. חוסר מודעות – אנשים רבים נמצאים בתוך מערכות יחסים פוגעניות מתוך כהות חושים וללא מודעות לעוצמת סבלם. כהות חושים וניתוק רגשי נוצרים כהגנה הישרדותית מפני מציאות פנימית וחיצונית קשה. במקרים כאלה נשמע משפטים כמו: "ידעתי שהנישואים לא טובים, אבל הייתי כל-כך עסוקה בילדים ובמרוץ בין הבית
    והעבודה, שלא התעסקתי בזה". או: "ידעתי שבכל נישואים יש בעיות, ולא חשבתי שאצלנו זה משהו מיוחד".
  2. הערכה עצמית נמוכה – אנשים בעלי הערכה עצמית נמוכה מאמינים שהם ראויים ליחס שלילי ומדכא מצד אחרים. יחס כזה אמנם אינו נעים להם, אך הוא מאשר את מה שהם חשים כלפי עצמם, וככזה הוא נראה להם מתקבל על הדעת. בעומק ליבם הם חשים שאינם ראויים ליחס טוב יותר. וכפי שביטאה זאת מטופלת שסבלה שנים רבות מיחס משפיל: "תמיד הרגשתי את עצמי אפס לעומתו".
  3. הזדהות עם התוקפנות – זוהי הזדהות לא מודעת. אנשים רבים אינם מרשים לעצמם לבטא תוקפנות, אך נשארים במגע קרוב עם אנשים תוקפניים. בצורה זו הם משמרים קשר כלשהו עם תוקפנות מבלי שייאלצו להכיר בה כחלק מעצמם. ברגע שיוכלו לקבל את התוקפנות שבתוכם, לא יזדקקו לכך שאחרים יבטאו אותה עבורם.

טיפול באלימות בין בני זוג

טיפול פרטני יכול להינתן לכל מי שחי במערכת יחסים אלימה בתפקיד התוקף, הקורבן או בשני התפקידים גם יחד. הטיפול ישאף לפיתוח מודעות עצמית, שכוללת זיהוי רגשות ומחשבות והבעתם בדרך אפקטיבית. יכולות אלו יצמצמו את השימוש בתקשורת פוגענית ויאפשרו בנייה של הערכה עצמית חיובית ויחסים זוגיים יותר בשלים.

לקריאה נוספת:

 

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
דילוג לתוכן