איך מטפלים בדיכאון

דיכאון הוא מצב מתמשך של רגשות שליליים כלפי העצמי, מצב רוח ירוד ואובדן חיוניות. הוא מתבטא בהתדרדרות משמעותית של התנהגויות, מחשבות ורגשות. אנשים במצב זה חווים עייפות, כובד, חוסר או עודף תיאבון, עצבות, חוסר מוטיבציה, ריקנות, ייאוש, אדישות, ביקורת עצמית וביטול עצמי, פגיעה בזיכרון, בריכוז ובחשיבה ומאפיינים נוספים של צמצום החשיבה והרגש. מצב הרוח ירוד ללא קשר להתרחשויות המציאותיות. אירועים נחמדים אינם תורמים למצב הרוח, ותקלות פעוטות עשויות להיתפס כאסונות נוראים. לפעמים מתפתחים אדישות, אפתיות וחוסר עניין קיצוני.

דיכאון הוא מצב זמני או קבוע?

דיכאון קליני הוא לרוב זמני. הוא מתפתח בהדרגה או בפתאומיות בתקופה כלשהי, לפעמים ללא סיבה נראית לעין, והוא מסתיים באופן טבעי או בעזרת טיפול נפשי ו/או תרופתי. במקרים מעטים הטיפולים הקונבנציונאליים אינם מועילים, ויש צורך בטיפולים אחרים, לפעמים תחת אשפוז. אשפוז נדרש כאשר האדם נעשה מסוכן לעצמו או לאחרים (לרוב רק לעצמו) וכאשר הדיכאון מוערך כחמור ועמיד במיוחד.

חשוב להבחין בין דיכאון קליני שמתפרץ ומסתיים בכל שלב בחיים לבין אישיות דיכאונית ש"תמיד הייתה שם". המונח "אישיות דיכאונית" מתאר אנשים שפיתחו נטייה יציבה ומתמשכת להלך רוח קודר, פסימי ודאגני. אנשים אלו לרוב מופנמים, מתבודדים, חסרי שמחת חיים ובעלי ביקורת עצמית מופרזת.

לצורך המחשת ההבדל בין שני סוגי הדיכאון, אדם שסובל מדיכאון מבקש להשיב לעצמו את חייו הקודמים. הדיכאון תקף אותו, והוא מבקש לסלקו. לעומת זאת אדם בעל אישיות דיכאונית אינו מכיר חיים אחרים, והוא מבקש לברוא אותם יש מאין .

איך מטפלים בדיכאון?

כאמור, במרבית המקרים מוצע טיפול בשיחות (פסיכותרפיה), עם או בלי עזרה תרופתית. הנחת המוצא היא שהאדם סובל ממחשבות מעגליות, סגורות ונוקשות. מחשבות אלו הן רומינטיביות באופיין. הן מתקיימות כטקס מענה ולא כתהליך של התפתחות, למידה והנעה. זוהי העלאת גירה נפשית. לדוגמה, מחשבה חזרתית על כך ש"אני כישלון", "אין מה לאהוב בי" או "פספסתי את כל ההזדמנויות בחיי". המחשבות הדיכאוניות תוקפות ומענישות את העצמי באופן חסר רחמים וחסר תועלת.

טיפול פסיכולוגי מכוון לתקיעת "טריז" בטקס זה, ופתיחת אפשרויות לזרימה טובה ומגוונת יותר של תחושות, רגשות ומחשבות. האדם ששרוי בדיכאון מקיים לרוב קשרים מועטים ודלים עם אחרים, אם מפני שאין לו כוחות להשקיע בקשרים, ואם מפני שהלך רוחו מרחיק ממנו את יקיריו. הטיפול מזמין לקשר אינטימי ומשמעותי, שפותח פתח לקשרים קרובים, מזינים ובריאים יותר גם בעולם האמיתי.

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
דילוג לתוכן