שלבי התמודדות עם אבל

אבל הוא תהליך של התמודדות רגשית עם אובדן. האובדן יכול להיות של אדם קרוב, מסגרת חברתית, יכולות גופניות, רמת חיים, אמונה ועוד. ככל שהאובדן נקשר בהיבט מרכזי בזהות העצמית כך ההתמודדות עימו מורכבת. ואולם, לא תמיד יודעים מה באמת אבד ולמה התגובה כה עזה.

מהם שלבי האבל?
ישנם מודלים שונים של שלבי אבל. המוכר ביניהם (של קובלר-רוס) מבחין בחמישה שלבים של התמודדות חולים סופניים עם מותם הקרב: כעס, הכחשה, התמקחות, דכדוך והשלמה. שלבים אלו תוארו בהמשך כמתקיימים בכל התמודדות עם אובדן כבד: פיטורים, נכות, גירושין, שכול ועוד. ואולם, ישנן ראיות משכנעות לכך ששלבי אבל הם תהליך מאוד אינדיבידואלי. כל אחד עובר ומעבד אבל בדרכו שלו, וכפי הנראה אין שלבים אחידים ש”צריך” לעבור.

איך עוזרים למי ששרוי באבל?
ראשית, מכירים בכך שהאבל חיוני, ושאין לזרז או לעכב אותו. לפעמים מאוד קשה להיות בקרבתו של אדם אבל, כי התנהגותו ודיבורו עלולים להיות מעיקים ולהיראות מגוחכים. ואולם, חשוב לזכור שהאבל זמני, ושהמתאבל יחזור לחיים ויעניק להם משמעויות חדשות. זוהי ידיעה שאין צורך להסבירה למתאבל. די בכך שמישהו יודע ומוכן להיות עימו. די שמישהו משגיח שהתהליך אינו מתדרדר לכדי שנאה ופגיעה עצמית. במצב שבו מתפתח תהליך מזיק כדאי לפנות בהקדם האפשרי לטיפול נפשי.

אולי יעניין אותך גם:

  דילוג לתוכן