סוגי התמכרויות

ישנם שני סוגים של התמכרויות: התמכרות לחומרים המוחדרים מבחוץ והתמכרות לפעולות שיוצרות "בית חרושת" פנימי של חומרים ממכרים. החומרים המוחדרים מבחוץ הם בעיקר אלכוהול וסמים, והפעולות שעלולות למכר הן אכילה, קניות, מין והימורים. לאחרונה סומנו גם התמכרויות לספורט אירובי, לאינטרנט, למשחקי מחשב ולעבודה, על אף שהן עדיין אינן מוגדרות ככאלו בספרי הפסיכיאטריה.

שני סוגי ההתמכרות הם לחומר, ובכל המקרים מדובר במוצרים או פעולות שמעוררים הפרשה של נחשולי דופמין בנתיבי התגמול במוח. הפרשת דופמין מעניקה תחושת עונג וסיפוק. חומרים או פעולות שאינם מגבירים את הפרשת הדופמין במוח אינם ממכרים. לדוגמה, ריטאלין אינו מגביר הפרשת הדופמין בנתיבי התגמול במוח ולכן אינו יכול למכר (ישנם לריטאלין חסרונות אחרים, אך אין לכך קשר להתמכרויות).

ישנם הבדלים בין סוגי התמכרויות?סוגי התמכרות

כל סוגי ההתמכרויות מתפתחים באופן דומה, וכולם נובעים ממקורות דומים. בכולם ישנה משאלה למלא תחושת ריק פנימי באמצעות משהו ולטשטש רגשות קשים ע"י ערפול החשיבה ותחושות עונג וסיפוק. בכולם נמצא דימוי עצמי פגוע שמתבטא בשנאה עצמית ואלימות כלפי העצמי. שימוש חסר מעצורים בסמים, אלכוהול, הימורים, מין, אוכל או פעילויות אחרות מהווה אקט תוקפני והרסני כלפי העצמי. מנגנונים נרקיסיסטיים שבמצבי בריאות מתועלים לבנייה, יצירה ואהבה, במקרה  התמכרותי ממיטים חורבן על הפרט ועל יקיריו.

למרות הדמיון בין התמכרויות חשוב להתייחס גם להבדלים ביניהן. הבחירה במוצר או בפעילות מסוימת אינה מקרית, והיא מצביעה על ערכים ומשמעויות ייחודיות הנקשרות לאותה פעילות. אין זה מקרי שאדם אחד משתמש במין לטשטוש כאב, ואדם אחר עושה זאת באמצעות אכילה או קניות. בטיפול, נעשה ניסיון לזהות את המשמעויות הייחודיות לפרט כמו גם את המצבים בהם הוא חש נזקק במיוחד לפעילות הממכרת, על מנת שאפשר יהיה ליצור מרחב לשהייה, חשיבה והשהיית הפעולה.

לקריאה נוספת:

 

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן