משבר גיל 40 אצל נשים

משבר גיל 40 הוא מושג שמתייחס לקשת רחבה של שינויים רגשיים והתנהגותיים שמתרחשים לרוב בין הגילאים 35 ל-50 ונמשכים בין שלוש לעשר שנים. שינויים אלו מתעוררים בתקופה שבה האדם נעשה מודע יותר מבעבר לסופיות החיים ומאמֵץ שינוי בפרספקטיבת הזמן. המבט, שהיה מופנה עד כה לעבר (איך חייתי, מה השגתי) מופנה כעת לעתיד (איך לחיות בזמן שנותר). פערים בין המצוי לרצוי נעשים מכאיבים יותר, שכן בגיל צעיר הכל נראה אפשרי, ואילו כעת ישנן מגבלות שמוכתבות ע"י מחויבויות משפחתיות, חברתיות וכלכליות. התרחשויות אלו מניעות לחשיבה מחודשת על החיים, וזו עלולה לעורר מתח וחרדה.

נשים במשבר אמצע החייםמשבר גיל 40 אצל נשים
משבר אמצע החיים מיוחס לרוב לגברים, שרבים מהם עוצרים ומתבוננים בחייהם לראשונה בגיל זה. נשים, בהכללה גסה, נוטות יותר מגברים לרפלקציה מגיל צעיר, והן מגיבות לשינויים המתוארים בצורה מתונה יחסית. עם זאת, ישנם מאפיינים ייחודיים למשברים נשיים בתקופה זו. בנשים מודגשת המנופאוזה (תקופה שלפני, תוך כדי ולאחר הפסקת המחזור), שמקושרת למצבי רוח ולפריצה של בעיות בריאותיות. לפעמים נלווית למנופאוזה פגיעה בתפקודי בלוטת התריס, שעלולה להשפיע על פריצת דיכאון ו/או חרדה (במקרה של שינוי משמעותי במצב הרוח בגילאי 40+ מומלץ לבקש מרופא משפחה בדיקה של תפקודי בלוטת התריס). אל אלו עשויים להצטרף ירידה ברמת האטרקטיביות ו/או במיניות, שינויי תפקיד עקב התבגרות הילדים ויציאתם מהבית, ודאגה בו זמנית לצעירי המשפחה ולהורים המזדקנים.

בנשים רבות תקופת אמצע החיים מאופיינת בהתבוננות מחודשת ביחסים עם בן הזוג, הילדים וההורים וכן ביחסים החברתיים. התבוננות זו מעוררת שאלות רבות. למשל: האם היחסים הזוגיים מספקים? מה הייתי רוצה לשנות? מה הייתי רוצה לעשות ביחסיי עם הוריי בשנים המעטות שנותרו לנו יחד? איך אתמודד עם שינויים ביחסי עם הילדים שגדלו? כבר אינני מעורבת בחייהם בעבר, אינני יודעת מה קורה להם כשהם סגורים בחדרם או מבלים מחוץ לבית, והתנהלותם נראית לי לעתים מאיימת או בלתי מובנת. לפעמים, התבגרות הילדים מעלה שאלות בנוגע ליחסים הזוגיים, שעד עתה היו ספוגים ב"פרוייקט" גידול הילדים. האם עדיין נותר בהם חיבור זוגי? שאלות דומות עשויות לעלות גם בנוגע לחיי החברה, ובעיקר לטיבם של היחסים עם חברות וקרובות משפחה.

משבר אמצע החיים לעתים קרובות מושפע ממותו של אחדמשבר גיל ה-40 ההורים או של שניהם. התייתמות מאם או מאב עשויה לפתוח שאלות ותחושות שנותרו סגורות כל עוד ההורים היו בחיים. האֵבֶל עצמו מציף לפעמים במחשבות ורגשות בלתי צפויים בעוצמתם או בטבעם. ישנם אנשים שרק לאחר מות הוריהם מסוגלים להתחיל להתמודד עם שאלות, עם רגשות ועם מחשבות שנוגעות ליחסים עמם. מדובר בעניינים שאינם נשארים תחומים לקשר עם ההורים, אלא נוטים להשליך על המערכת הנפשית ועל מערכות היחסים בכללן.

משבר או הזדמנות?
גם וגם. החדשות הטובות הן שברוב המקרים משבר אמצע החיים מהווה מנוף לשינויים מבורכים באישיות ובאורח החיים. עם זאת מדובר בתקופת מעבר, ודרכם של מעברים שהם מעוררים לחץ נפשי ומועקה. אם את מרגישה פגיעה וחווה מתח, הלך רוח פסימי או חרדה, כדאי להיעזר בטיפול פסיכולוגי שיסייע לך להיעזר במשבר לסלילת אפשרויות לחיים משמעותיים ומספקים.

 שאלות נוספות על משבר אמצע החיים:

 

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
דילוג לתוכן