מחלות פסיכוסומטיות

המונח "מחלות פסיכוסומטיות" מתייחס למחלות גופניות אמיתיות שמושפעות ממצבים נפשיים. זהו ביטוי מביך, משום שמובלעת בו האשמה כלפי החולה  ("אתה הוא זה שמייצר את המחלה", "הבעיה היא בראש שלך" וכו'), וספק בלתי מוצדק בקיומה של מחלה אמיתית.

המונח "מחלות פסיכוסומאטיות" לא רק מביך אלא גם מבלבל, וזאת מפני שהמדע מכיר כבר שנים רבות בכך שמחלות פיסיות רבות פורצות או מחריפות בעקבות לחצים נפשיים. סרטן, סוכרת, כאבי גב, פסוריאזיס ומחלות עור אחרות, מחלות לב וכלי דם, הפרעות עיכול ומחלות אוטו-אימוניות רבות מושפעות ממצבים רגשיים. האם השפעות אלו הופכות אותן למחלות מדומות? בשום אופן לא. ואולם, הכרה בהשפעות הרגשיות מאפשרת לנו להציע דרכים נוספות של מניעה וטיפול במחלות אלו, ובעיקר פסיכותרפיה.מחלות פסיכוסומטיות

סומטיזציה

מחלות פסיכוסומאטיות יכולות להגיב היטב הן לטיפול רפואי קונבנציונאלי והן לטיפול פסיכולוגי, כאשר התגובות הטובות ביותר הן לשילוב של טיפול רפואי ונפשי. ואולם בהפרעת סומטיזציה נוצרות מחלות גופניות שמבטאות לחץ נפשי ואינן מגיבות היטב לטיפול רפואי רגיל. זוהי הפרעה מאוד שכיחה באוכלוסיה (עד 16%) ומתקיימת בכרבע מהפניות לרופאי משפחה. רופאי משפחה ורופאים מומחים עומדים חסרי אונים מול מחלות שאין להן הסבר אורגני והן לא ניתנות לריפוי בדרכים המוכרות להם.

מי סובל מסומטיזציה  וממחלות פסיכוסומאטיות?

מחלות סומטיות רווחות במיוחד בקרב אנשים שסובלים מדיכאון, חרדה ו/או אלקסיתימיה. כמו-כן הן שכיחות מאוד בקרב אנשים שעסוקים בחרדות הנוגעות ליחסים קרובים. כאשר אדם זקוק לקשר קרוב, אך מתקשה לבטוח בתמיכה שיקבל מיקיריו, הוא עלול לפתח נטייה לסומטיזציה.

מחלות סומטיות ופסיכוסומאטיות גורמות סבל רב שאינו מחויב המציאות. אפשר וכדאי להסתייע בטיפול פסיכולוגי (פסיכותרפיה), מפני ש"גוף בריא בנפש בריאה" הוא לא רק קלישאה אלא אופציה אמיתית לחיים.

תשובות לשאלות נוספות על סימפטומים ללחץ נפשי:

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
דילוג לתוכן