להתגבר על מחשבות טורדניות

מחשבות טורדניות הן בעיה שכיחה בילדים ומבוגרים. מדובר בהפרעת חרדה, שלרוב נקראת הפרעה טורדנית-כפייתית (OCD), והיא כוללת שני מרכיבים:

  1. אובססיות– מחשבות, רעיונות, ודחפים מציקים, חוזרים ונשנים. המחשבות נכפות על הפרט ולרוב הוא מכיר בכך שהן חסרות שחר (כשמדובר בהפרעת אישיות אובססיבית חסרה הכרה זו).
  2. קומפולסיות– פעולות חוזרות ונשנות. מעין טקסים שהפרט חש שהוא מוכרח לבצע, על אף שהוא מכיר בכך שהם מוגזמים וחסרי מובן.

המהלך הרגיל הוא הופעת מחשבה חוזרת שמעוררת חרדה (למשל פחד מגרימת נזק או מזיהומים), שנרגעת רק עם ביצוע הפעולה החוזרת (למשל בדיקת מכשירים או שטיפת ידיים). הקשר בין המחשבה לפעולה לא תמיד הגיוני, והשלמת הפעולה מרגיעה רק לזמן קצר. לאחר מכן שוב עולה המחשבה ושוב יש צורך בפעולה להפחתת החרדה.
ככל שעוצמת המחשבות והפעולות גבוהה, כך הן עלולות לגרום לשיבושים חמורים בתפקוד ובאיכות החיים.

איך מטפלים במחשבות טורדניות?
הפרעה טורדנית נחשבת לאחת ההפרעות העיקשות ביותר, ושיעורי ההחלמה ממנה בהיעדר טיפול נמוכים ביותר. שני טיפולים שכיחים הם טיפול בתרופות ממשפחת ה-SSRI, וטיפול קוגניטיבי-התנהגותי. למרבה הצער, 40%-60% אינם מגיבים בצורה מספקת לטיפולים אלו, ובמרבית המקרים לא מגיעים להחלמה מלאה. אחת הסיבות לכך היא שלרוב הפרעה זו משולבת בבעיות נפשיות אחרות, כגון דיכאון והפרעות אישיות. כאשר הבעיה אינה ממוקדת רק במחשבות ופעולות כפייתיות, הטיפול התרופתי והקוגניטיבי אינם מספיקים. במקרים אלו כדאי לשקול טיפול פסיכולוגי מעמיק שיאפשר שינוי נרחב בחוויית החיים.