טיפול בחרדה ללא תרופות

חרדה היא הבעיה הנפשית הנפוצה ביותר במבוגרים ובילדים. מדובר בתחושה מתמשכת או חוזרת של מתח, מועקה ודאגה. בשגרת החיים כולנו נתקלים לפעמים במצבים המעוררים בנו מתח בריא והגיוני. למשל מבחן או מתחים בעבודה. ואולם, לעתים המועקה אינה נוגעת באירוע מסוג זה, אלא היא נחווית כמשהו מייסר ולא מובן, שפוגע באורח משמעותי בתפקוד ובאיכות החיים.

  איך מטפלים בחרדה?

הבשורה הטובה היא שאפשר לצאת מזה. ישנם כמה סוגים של טיפולים יעילים בחרדה:

  • טיפול נפשי (פסיכותרפיה)– מבוסס על שיחות. המסגרת הייחודית של הטיפול הנפשי מאפשרת גישה רגישה לאזורים נפשיים שמעורבים בחרדה, וליצירת אפשרויות חדשות לפתרון מצוקות נושנות.
  • טיפול תרופתי– מתבסס על תרופות הרגעה מיידיות ועל תרופות ארוכות טווח, המטפלות באיזונים של הורמונים המעורבים בדיכאון ובחרדה (SSRI).טיפול בחרדה
  • ביו-פידבק – זהו אימון גופני להרגעה, מבוסס על למידת שיטות נשימה ושליטה גופנית. ישנם אנשים שמצליחים להפחית חרדה גם באמצעות יוגה ושיטות נוספות לאימון גופני.
  • טיפול קוגניטיבי-התנהגותי – מטרתו להגמיש דפוסי חשיבה נוקשים ומעכבים, ולסגל פתרונות התנהגותיים למצבים מעוררי חרדה.
  • טיפול קבוצתי– מוצע בעיקר למקרים של חרדה חברתית וקשיים חברתיים. בטיפול קבוצתי הכוח הטיפולי הוא בקבוצה, המציעה משוב, תמיכה והתנסויות חברתיות בסביבה מוגנת ומבודדת.

 

מעבר לכל התיאוריות, ההסברים והצורות השונות בהן מופיעה חרדה, חשוב לזכור דבר מרכזי אחד: איכות החיים מותנית ביכולתנו לנהל את החרדה ולהביאה לפרופורציות סבירות. אפשר וכדאי לטפל בחרדה.

  דילוג לתוכן