טיפול בחרדה חברתית

חרדה או פוביה חברתית מאופיינת בלחץ, פחד ואי נוחות במצבים חברתיים. החרדה יכולה להיות מוגבלת למצב או ביצוע מסוים (כמו פחד במה) או להתבטא במצבים חברתיים מגוונים. בכל המקרים, מדובר בחרדה מתמשכת שאינה קשורה למחלות אחרות דוגמת מומים גופניים, פרקינסון, אנורקסיה וכו’. ברמות “קלות” היא מתבטאת בלחץ ואי נוחות וברמות חמורות יותר בסימפטומים גופניים מייסרים (למידע נוסף לחץ כאן).

ממה חרדה חברתית נובעת?
הגורמים האישיים והסביבתיים לחרדה חברתית אינם ברורים, וקשה להצביע על קבוצות סיכון מיוחדות, פרט לסובלים מהפרעות אחרות של חרדה או מצב-רוח. ההסבר הכללי לתופעה טמון בכך שהאדם הוא יצור חברתי. הוא חי בקבוצות ותלוי בהן לקיומו הנפשי והפיסי. כמו שאר חיות הלהקה גם האדם חי בחברה מעמדית, שעסוקה בשיפוט מתמיד והשוואתי בין אנשים. חרדה חברתית מתעוררת מתוך שילוב (לא בהכרח מודע) בין שלושה תנאים:טיפול בחרדה חברתית

  1. הפרט מציב לעצמו דרישות חברתיות גבוהות (למשל להרשים אחרים)
  2. הפרט אינו מאמין שהוא יכול לעמוד בדרישות הללו
  3. הפרט מאמין כי אי עמידה בדרישות לעיל תגרור תוצאות חמורות של דחייה וביקורת בלתי נסבלת.

יצוין כי התנאים לעיל נראים כגורמים המיידיים לחרדה, אך הם אינם הבסיס להתפתחות החרדה. הבסיס יכול להיות משהו אחר לגמרי, שהולבש במעין תחפושת של חרדה חברתית.

כדאי לטפל בחרדה חברתית?
כדאי מאוד, מפני שהחרדה גורמת סבל הן באופן ישיר והן בעקיפין, ביצירת הימנעות ממצבים חברתיים ופגיעה בתפקודים חברתיים וביחסים.

אלו טיפולים מתאימים לחרדה חברתית?
טיפול התנהגותי-קוגניטיבי מתאים למי שמחפש רצפטים מיידיים (ושטחיים) לחשיבה ולפעולה. טיפול קבוצתי מתאים למי שרוצה להתנסות בתקשורת בתוך סביבה חברתית מוגנת. פסיכותרפיה דינאמית מתאימה למי שמבקש לעשות שינוי יותר מעמיק בתפיסות, בדימוי העצמי  ובאותם היבטים באישיות שמשבשים ומגבילים את חייו.

לקריאה נוספת על חרדה חברתית:

  דילוג לתוכן