טיפול בהתקפי חרדה

התקף חרדה שמוכר גם כהתקף פאניקה הוא חוויה מפחידה ומביכה, שבה אדם חווה חרדה נוראה ולפעמים חושש שהוא עומד למות, במצב בו לא נשקפת לו סכנה אמיתית. החוויה כל כך מביכה, עד כי האדם עלול לפתח התנהגויות רבות שכל מטרתן למנוע את הבושה ואת החרדה. הוא עלול, למשל, להימנע ממקומות ציבוריים, להסתגר בביתו ולצמצם את חייו בצורה קיצונית.

ישנם כמה כלים בסיסיים שעשויים לסייע ברגעי התמודדות עם התקף חרדה:התקפי חרדה

  1. הכרה וידיעה–  הכרה בכך שמדובר בהתקף חרדה. המהלך השיטתי והתופעות החוזרות מוכרות. כדאי לקבל את העובדה שמתרחש כעת התקף חרדה, לזכור שיש חרדה אך אין סכנה, ושבמציאות אי אפשר למות, להיפגע או להשתגע מהתקף חרדה. הזכירו לעצמכם שזמן מאוד קצר מתחילת ההתקף, הרע מכל כבר מאחוריכם, ומכאן ואילך ההרגשה רק תלך ותשתפר.
  2. המתינו. אל תנסו לברוח או להילחם בהתקף. תנו לו לעבור. הוא יעבור מעצמו ללא מאמץ מיוחד מצידכם.
  3. נשמו נשימות בטן עמוקות. אפשר ללמוד נשימות בטן באתרים שונים ובאימוני ביו-פידבק.
  4. למדו את ההתקפים שלכם. שימו לב כיצד הם מתפתחים ונרגעים. ככל שההתקפים נעשים מוכרים כך הם פחות מאיימים. תוכלו לרשום יומן התקפים.

אם התקפי החרדה חוזרים על עצמם ופוגעים באיכות חייכם, מומלץ ביותר לפנות לטיפול. טיפול נפשי מקצועי עשוי לסייע הן להפסקת ההתקפים והן להגמשת התנהגויות שפיתחתם בהשפעתם.

לקריאה נוספת על התקפי חרדה: