טיפול בדיכאון אחרי לידה

דיכאון אחרי לידה הוא סוג שכיח של דיכאון שפורץ בנשים ובגברים בהריון ובשנה שלאחר הלידה. חשוב להבחין בין דיכאון לבין דכדוך אחרי לידה הנקרא באנגלית baby blue. הדכדוך מופיע בימים שלאחר הלידה, ולרוב חולף מעצמו בתוך שבועיים-שלושה. לעומת זאת דיכאון  מופיע בדר"כ שבועות או חודשים לאחר הלידה, והוא כולל חלק מהסימפטומים הבאים: עצבות, עצבנות, בכי, קשיי שינה או עודף שינה, תיאבון ירוד, ביקורת והאשמה עצמית, חרדה, מחשבות אובססיביות, בחלקן על סכנות לתינוק או פגיעה בו ומחשבות אובדניות.

מי בסיכון לדיכאון לאחר לידה?
כולם: גברים ונשים מכל הגילאים והקבוצות. ואולם, דיכאון זה שכיח במיוחד בקרב אימהות צעירות, באלו שיש להן ילדים נוספים, כאשר הזוגיות אינה חמה ותומכת ובאנשים שסבלו מדיכאון בעבר. הדיכאון בגברים שכיח במיוחד כאשר נשותיהם סובלות מדיכאון לאחר לידה.טיפול בדיכאון אחרי לידה

הדיכאון יכול לחלוף מעצמו?
כן. בעיקר כאשר ניתנת תמיכה מבן או בת הזוג ומהסביבה הקרובה. תמיכה רגשית ומעשית עשויה להיות קריטית, ולהשפיע באופן דרמטי על הקשר הזוגי וההורי ועל התפתחות התינוק בהמשך.

כשהדיכאון נמשך צריך טיפול?
כן. במקרה כזה  הכרחי לפנות לטיפול נפשי או תרופתי. אמנם כמעט תמיד הורים בדיכאון אינם מסכנים את ילדיהם, אך דיכאון מתמשך עלול לפגוע בבריאותו של ההורה, בקשר בינו לבין התינוק ובהתפתחותו התקינה של התינוק, ולכן חיוני לפנות לטיפול.

איך הטיפול עוזר?
בכמה דרכים. בזמן שהחברה מצפה מהורים להיות מאושרים לאחר לידת תינוקם, טיפול הוא מקום בו יש לגיטימציה לדיכאון, חרדה, למחשבות "לא מקובלות" ולתחושות מבלבלות. המטפל אינו מופתע מהדיכאון אלא מזמין את האם או האב להתמודדות כנה עם המצב ובמידת הצורך לקבלת עצה והכוונה. הטיפול מאפשר מגע עם משאלות, חרדות, התלבטויות ומחשבות. המטפל מזמין את ההורה להכיר את מחשבותיו ורגשותיו ולקבלם, ובדרך זו להתחזק ולהתמודד בצורה מוצלחת יותר עם אתגרי חייו כהורה וכאדם.

לקריאה נוספת על דיכאון אחרי לידה

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן