התמכרות לקניות

התמכרות לקניות, שמוגדרת גם כקניות כפייתיות, היא תופעה רווחת שמתקיימת בכ-6% מהאוכלוסייה הבוגרת. זוהי שכיחות מאוד גבוהה שעולה אפילו על שכיחות הדיכאון והחרדה הכללית. אנשים שסובלים מהתמכרות לקניות עלולים להגיע למצבים קיצוניים כגון הונאות, הזנחה עצמית, עבירות על החוק, הזנחת תפקודים חשובים במשפחה, בחברה ובעבודה ועוד. הם עלולים לאבד את רכושם, את אמונם של כל הקרובים להם ואת כבודם העצמי. התוצאות הקשות של התמכרות לקניות בצרוף שכיחותה הגבוהה באוכלוסייה מסבירים מדוע חיוני להבין את התופעה, לפתח מנגנוני מניעה ולטפל באלו שסובלים ממנה.

איך מתפתחת התמכרות לקניות?

כמו כל התמכרות אחרת. מבחינת התהליך אין הבדל משמעותי בין התמכרות לקניות, למין, לאכילה או לכל פעילות אחרת. בכל המקרים מדובר בהתנהגות שבחלק מהאנשים מביאה להצפת דופאמין, ובהדרגה מובילה ל"תסמונת כשל התגמול" (reward deficiency syndrome), שמתבטאת בפגיעה בכמות וברגישות הקולטנים לדופאמין, ולצורך גובר בכמות ובתדירות הקניות.

מתי מתפתחת התמכרות לקניות?התמכרות לקניות

התמכרות לקניות מתפתחת מתוך שילוב בין גורמים פנימיים וסביבתיים.

הגורמים הסביבתיים נוגעים לטקטיקות פרסום ושיווק שמקשרות את המוצר ואת רכישתו לתחושות של כוח, אושר יופי או הצלחה, ואשר מצליחות לשכנע בכך שקניית המוצר הגיונית, חיונית ודחופה. מרבית הטקטיקות הללו סמויות, ולכן היכולת להתמודד איתן מוגבלת.

עניין סביבתי נוסף נוגע לנגישות הקניות. בעידן האינטרנט הקניות יכולות להתבצע כל היום ומכל מקום. אין צורך לעזוב את העבודה או הבית כדי לבצע רכישה בקלות ובמהירות, וכדי לחטוף רגעים יקרים של בריחה מהמציאות והתרוממות רוח.

הגורמים הפנימיים בהתמכרות לקניות נוגעים לנטייה גנטית להתמכרויות, ולמצוקה נפשית שמפתה לחיפוש פעילויות שמסיחות את הדעת ומעניקות הקלה. כשם שכאב גופני מתמשך עלול להוביל להתמכרות לתרופות משככות, כך כאב נפשי מתמשך יכול להוביל להתנהגויות כפייתיות ולהתמכרויות.

כל אובססיה נולדת ממצוקה ויוצרת מצוקה. את המעגל הזה אפשר וכדאי לעצור.

לקריאה נוספת:

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן