התמודדות עם מוות במשפחה

מוות במשפחה הקרובה מזמן התמודדות בשתי זירות: זו של פרידה ואבל וזו של שינוי המערכת המשפחתית. מדובר למעשה בשני סוגי פרידות: פרידה מהקרוב שנפטר ואובדן האיזונים המשפחתיים המוכרים.

מה קורה בתהליך האבל?
מוות של בן משפחה, בין אם הוא צפוי ובין אם פתאומי, מעורר התמודדויות עם מחשבות ורגשות שאינם קלים לעיבוד. המוות עשוי להציף עניינים לא סגורים מהעבר (גם כאלו שאינם קשורים לנפטר), ומחשבוהתמודדות עם מוות במשפחהת מעוררות אשמה כלפי הנפטר. לפעמים מדובר במשאלות מוות לא מודעות (אך מאוד נפוצות) או במועקה שנחוותה במחיצתו, לפעמים בכך שלא התאפשרה פרידה משמעותית. עלולה להתעורר גם קנאה (מודעת או לא) בשל המקום שהנפטר תופס בליבם של בני המשפחה, ואשמה על כך שהחיים נמשכים כסדרם.

איך המשפחה מתארגנת לאחר המוות?
לא תמיד המשפחה מתארגנת. לעתים היא נראית לזמן מה כמתפרקת. מוות של בן משפחה לרוב מערער את יחסי הכוחות והאיזונים בתא המשפחתי ומחייב התמקמות מחודשת של בני המשפחה בתוך מערך חדש. מצב זה עלול לעורר אי שקט וחרדה. המשפחה עשויה לעסוק בעניינים בלתי סגורים בתוכה. יכולתה לעבד את האבל ולבנות מערך תומך וחזק תלויה כמובן בחוסן שפיתחה בעבר.

לא תמיד התמיכה המשפחתית והחברתית מספקות. לפעמים המחשבות והרגשות מציפים מדי. במקרים כאלו כדאי להיעזר בטיפול נפשי לצורך עיבוד ושיקום.

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
דילוג לתוכן