התמודדות עם לחץ

לחץ נפשי נוצר כאשר הפרט חש שהוא נתון לדרישות פנימיות או חיצוניות שחורגות מסך המשאבים העומדים לרשותו. קל להמחיש זאת במצבים של דרישות חיצוניות שחורגות מיכולות עיבוד המידע. בזמן נהיגה, עבודה או מבחן מיון קורה שהמערכת המנטלית לא מצליחה להתמודד עם גודש המידע שיש לעבדו בזמן קצר. במצבים כאלו, ככל שהמשימות נתפסות כמשפיעות על שלומו הנפשי או הפיסי של הפרט, כך יתפתח לחץ נפשי.

מה גורם ללחץ נפשי?

לא תמיד יודעים. בשונה מבעלי חיים, שנכנסים ללחץ רק לנוכח איום מוחשי וקונקרטי כמו הופעת טורף, האדם מייצר לעצמו גם מתחים וקונפליקטים בלתי מוחשיים. היכולת לכך נובעת מהשימוש בשפה מילולית. השפה מאפשרת לאדם לחשוב על העבר, לתכנן את העתיד, להיות מודע לעצמו ולהיות השופט והתליין של עצמו.התמודדות עם לחץ

המודעות העצמית היא ברכה וקללה גם יחד. היא המקור ליצירה, למידה וקשר, ולחוויות היפות והמרגשות ביותר, אך היא גם המקור למתח, חרדה, דיכאון והפרעות רבות אחרות.

איך לחץ נפשי משפיע?

מרבית האנשים מתמודדים בהצלחה עם לחץ נפשי חולף. ואולם, לחץ מתמשך הוא סיפור שונה לגמרי. הוא שוחק בצורה אכזרית את המערכות הביולוגיות והמנטליות ומזמן פגיעות למחלות פיסיות ונפשיות. מכיוון שלחץ ממושך פוגע במערכת החיסונית, הוא מעלה מאוד את הסיכון למחלות רבות, וביניהן מחלות לב וכלי דם, סוכרת, טרשת נפוצה, מחלות בדרכי העיכול, מחלות עור, סרטן ועוד. זאת בנוסף לסיכונים להפרעות ומחלות נפשיות, ולפגיעה נרחבת באיכות החיים.

איך מתמודדים עם לחץ?

כאמור, לחץ מתמשך מסכן את הבריאות הפיסית והנפשית, ולכן אחת המשימות החשובות היא מיתון של לחצים וביסוס תנאים לרוגע נפשי. קל יחסית להתמודד עם לחץ שמקורו ידוע. למשל, אם המרחק בין מקום העבודה לבית מטיל עומס, אפשר להתמודד עימו ע”י שינוי מקום מגורים, מיקום העבודה או ערוצי התחבורה. ואולם, כאשר מקור המתח הוא פנימי, לא תמיד יודעים מהו. חלק מהקונפליקטים הנפשיים פשוט אינם נגישים למודעות. טיפול נפשי (פסיכותרפיה) דינאמי מסייע בהרחבת הנגישות אל מקורות המתח הנפשי ובבניית מרחב פתוח יותר לפתרון בעיות ולניהול חיים בריאים.