דרכי התמודדות עם לחץ

לחץ הוא תופעה שכיחה שכולם מכירים, והוא לרוב נובע משינוי במצב פנימי או חיצוני. למשל שינוי במצב הבריאותי, בדרישות העבודה, במעמד המשפחתי ועוד. לחץ זמני אינו בהכרח דבר רע, ולחץ מתון עשוי אף להשפיע לטובה. עם זאת, לחץ מתמשך מהווה בעיה. במצבי לחץ, הגוף מגייס משאבים מוגבלים, ששימוש מופרז ומתמשך בהם עלול לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בגוף ובנפש.

איך מפחיתים לחץ?דרכי התמודדות עם לחץ
אורח החיים המודרני מזמן מצבי לחץ רבים שהם כמעט בלתי נמנעים. למשל לחצים כלכליים ותעסוקתיים. עם זאת, אפשר לצמצם את מצבי הלחץ אם מצליחים לתת מקום משמעותי לתחביבים, משפחה, ספורט והנאות אחרות, ואם משקיעים בפעילות שיש לה משמעות שמעבר לעצמי. למשל עשייה למען רעיון שמאמינים בו, תרומה כלשהי לחברה או עזרה לאחר.

איך מתמודדים עם לחץ?
לחץ מתמשך גורם באופן טבעי להסתגרות ולכיווץ החשיבה. הוא מצמצם את הזיכרון ומנגיש את האפשרויות השליליות ביותר. התמודדות יעילה עם לחץ מחייבת פריצה של השפעות אלו לכיוון ההפוך: שיתוף, התייעצות, פתיחה של החשיבה ונכונות לקבלת עזרה ותמיכה. לפעמים אנשים מופתעים לגלות שהם יכולים לבקש עזרה מיקיריהם או מאנשי מקצוע. ועוד יותר מכך: שהם יכולים להשתמש בעזרה חברית או מקצועית כדי לצאת מהמצוקה.
כדאי לזכור שלחץ מתמשך הוא אויב שקט וחסר רחמים של הבריאות הפיסית והנפשית. ככל הנראה אי אפשר לסלקו מהחיים, אך אפשר ורצוי לצמצמו ובכך לשפר באופן משמעותי את הרווחה הנפשית.

  דילוג לתוכן