דיכאון אחרי לידה אצל גברים

דיכאון לאחר לידה הוא הפרעה במצב הרוח שמתרחשת באמהות ואבות בתקופת ההיריון ובחודשים שלאחר הלידה. הוא מתרחש ב-5%-25% מהלידות (הסטטיסטיקה עשויה להשתנות ממדגם אחד לשני), ומתבטא בסימפטומים של דיכאון וחרדה. בין הסימפטומים השכיחים: חרדה כללית, התקפי פאניקה, עצב, ייאוש, כעס, שינויים בשינה ובאכילה, התנהגות אובססיבית, אשמה, פחד להזיק לתינוק, עצבנות, פוביות, תחושת ריקנות, פגיעה בחשק המיני ועוד.

יש דיכאון אחרי לידה אצל גברים?
אנשים רבים חושבים שרק נשים סובלות מדיכאון לאחר לידה. זוהי טעות. בממוצע 10% מהאבות סובלים מבעיה זו, כאשר השיעור הגבוה ביותר הוא בלידת ילד ראשון. לרוב, המשבר מגיע לשיאו כ-3-6 חודשים לאחר הלידה, אך הוא יכול להופיע גם בהיריון עצמו ובמהלך השנה הראשונה.

מה גורם לדיכאון לאחר לידה?
כפי הנראה מדובר בשילוב של שינויים הורמונאליים, חברתיים ואישיים. בתקופת ההיריון ולאחר הלידה, לא רק אמהות אלא גם אבות חווים שינויים הורמונאליים, בעיקר בטסטוסטרון, אסטרוגן, קורטיזול, וזופרסין ופרולקטין.
גורמי סיכון נוספים הם לחץ מוגבר מהיות אב, חוסר שינה, תחושה של הישארות מחוץ לקשר אם-תינוק, חוסר בתמיכה חברתית ובתמיכת בת הזוג ושביעות רצון נמוכה מהזוגיות.
יצויין כי המנבא החזק ביותר לדיכאון של האב הוא דיכאון של האם. ההסבר לכך הוא שדיכאון לאחר לידה של האם מוביל לירידה בתמיכת האם באב ולפגיעה ביחסים הזוגיים, ושני אלו מחלישים את כושר ההתמודדות וההתאוששות של האב.

איך יוצאים מדיכאון לאחר לידה?
ככלל, ככל שהיחסים הזוגיים קרובים ותומכים, כך היציאה מהדיכאון מהירה וקלה יותר. ואולם, לעתים קרובות שני בני הזוג סובלים מדיכאון או חרדה, דבר הפוגע ביכולתם לתמוך זה בזה. במידה והסבל נמשך, מומלץ לפנות לקבלת הסברה, טיפול נפשי ובהתאם לצורך טיפול תרופתי.

לקריאה נוספת על דיכאון אחרי לידה

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן