בעיות שינה אצל מבוגרים

נדודי שינה מתבטאים בקושי להירדם, לישון ברצף או לחזור לשינה לאחר שהופרעה. כשתופעות אלו נמשכות מספר פעמים בשבוע במשך חודש לפחות, וכאשר הן פוגעות בתפקודו של האדם בשעות היום, מדובר באינסומניה (Insomnia). זוהי תופעה שכיחה, שסובלים ממנה כ-10%-20% מהאנשים, מחציתם באופן כרוני. לאורך החיים, מרבית האנשים חווים לפחות תקופה אחת של נדודי שינה מטרידים.

מה גורם לנדודי שינה?
ישנה הסכמה בקרב חוקרים וקלינאים על כך שבהפרעות שינה מעורבים גורמים גנטיים, סביבתיים, התנהגותיים ופיסיולוגיים, שיוצרים במשותף רמה גבוהה של עוררות. אחד המודלים המקובלים בתחום מציג שלוש קבוצות של גורמים:בעיות שינה אצל מבוגרים

  1. נטייה טבעית לעוררות יתר. למשל נמרצות או נטייה לדאגנות
  2. אירועים מקדימים (טריגרים), כגון משבר בעבודה או פרידה מבן-זוג או שקודמים לנדודי השינה הראשונים.
  3. גורמים מנציחים. מדובר במחשבות והתנהגויות שמנציחות את נדודי השינה. למשל נמנומים במשך היום או דאגות מפני עוד לילה נטול שינה.

הסברה היא ששילוב שלושת הגורמים הללו פועל כמעגל קסמים שמשמר ואף מעצים את קשיי השינה לאורך זמן.

למה חשוב לטפל בהפרעות שינה?
מפני שהן מקושרות לפגיעה בתפקוד הפיסי, המנטאלי והרגשי. אנשים שסובלים מחוסר שינה נוטים לסבול מלחץ דם גבוה, שימוש בסמים ואלכוהול, דיכאון, עצבנות, תשישות ותופעות שליליות נוספות. אמנם הקשרים בין נדודי שינה לתופעות הללו הם הדדיים, ולא תמיד ניתן לקבוע מה קדם למה, אך אין עוררין על כך שחוסר כרוני בשינה פוגע ברווחה הנפשית, בבריאות הפיסית ובאיכות החיים הכוללת, ולכן כדאי לטפל בבעיה.