ביטחון עצמי ודימוי עצמי

ביטחון עצמי, הידוע גם בשם הערכה עצמית, משקף את יכולתו של האדם לסמוך על עצמו ולחוש עצמו ראוי לאהבה ולהערכה. ביטחון עצמי נבנה בשנות החיים הראשונות, ומושפע בעיקר מחוויות של אהבה, קבלה, והצלחה בהתמודדות עם אתגרים מותאמים. ואולם, הוא ממשיך להתפתח לאור חוויות מסוג זה לאורך כל החיים.

למה ביטחון עצמי הוא עניין חשוב?

מפני שהערכה עצמית חיובית ואמיתית נקשרת ליחסי אנוש טובים, ליכולת לבנות ולשמר קשרים חברתיים טובים, להעז, ליזום, לחקור ולממש שאיפות אותנטיות. לעומת זאת הערכה עצמית נמוכה נקשרת להתנהלות נוקשה, מערכות יחסים לקויות, ביקורת עצמית מופרזת, דיכאון וחרדה. בפשטות, הערכה עצמית נקשרת לרווחה נפשית ובריאות נפשית ומכאן חשיבותה הרבה.ביטחון עצמי ודימוי עצמי

איך מחזקים את הביטחון העצמי?
החברה המערבית המודרנית עוסקת באופן אינטנסיבי (ואפילו אובססיבי) בהערכה עצמית וביטחון עצמי, והיא מציעה שפע של פתרונות קסם לבעיות בהערכה העצמית. פתרונות אלו מוצעים בסדנאות אסרטיביות, ספרי הדרכה, הרצאות ושלל אמצעים נוספים, רובם כוזבים ומטעים. לצערנו, אין פתרונות קסם אמיתיים לשינוי עמוק בדימוי ובתפיסות העצמי. שיפור ממשי בתפיסות אלו מתאפשר מתוך חוויות מצטברות של מסוגלות ובמסגרת יחסים מיטיבים מתמשכים. הפרדוקס הוא שדווקא מי שזקוק ליחסים אלו יותר מכל מתקשה לקיימם. טיפול נפשי מוצלח (פסיכותרפיה או פסיכואנליזה) עשוי לסייע בנקודה זו, מפני שהוא מספק מסגרת בטוחה, תומכת ומתמשכת לשינוי פנימי אמיתי.