איך מתמודדים עם בדידות

בדידות היא חוויה קשה שנוצרת מתוך פער בין כמיהה לקשרים חברתיים לבין סיפוקה בפועל. בדידות אינה בידוד חברתי, מכיוון שבידוד הוא מציאות אובייקטיבית של אדם שמורחק מהחברה, ואילו בדידות היא חוויה סובייקטיבית שאדם יכול לחוש גם אם הוא מוקף אנשים. בדידות גם אינה “לבדיות”, כי ב”לבד” ישנן חוויות טובות כגון יצירתיות, רוגע, מרחב לחשיבה והרהור, ואילו הבדידות קשה, כואבת ופוגעת בחשיבה וביצירה.

בדידות היא בעיה נפשית?

תלוי איזו בדידות. מרבית האנשים יודעים להתמודד עם בדידות זמנית שנובעת מנסיבות משתנות כגון כניסה למקום עבודה חדש, פרידה מאדם קרוב או פיטורים. ואולם, בדידות כרונית היא בעיה קשה שנקשרת למגוון רחב של בעיות פיסיות, נפשיות והתנהגותיות. הנה כמה דוגמאות לתוצאות של בדידות מתמשכת:

  • בעיות פיסיות– מערכת חיסונית חלשה, מחלות לב וכלי דם, כולסטרול, לחץ דם, הפרעות בשינה וכאבי ראש.
  • בעיות נפשיות–הערכה עצמית נמוכה, פגיעה בתחושת המסוגלות, מחשבות אובדניות, דיכאון, חרדה, הפרעות אכילה ועייפות כרונית.
  • בעיות התנהגותיות– צריכת אלכוהול וסמים, אכילה מוגזמת או הרעבה, ניסיונות התאבדות או פגיעה עצמית, התנהגויות אנטי חברתיות וכאלו שמרחיקות אנשים.

להתייעצות ראשונית לחץ כאן

ההבדל הקריטי בין בדידות זמנית לבדידות כרונית נוגע למנגנוני וויסות. בדידות זמנית היא מצבאיך מתמודדים עם בדידות
שרוב האנשים יצליחו לשפר באמצעות יצירת קשרים חדשים, הידוק קשרים קיימים ושימוש בתמיכה חברתית. לעומת זאת בדידות כרונית פוגעת במערכות החשיבה והרגש, וכתוצאה מכך מתפתחות התנהגויות בעייתיות שמרחיקות אנשים, פוגעות בקשרים ויוצרות כדור שלג של העמקת הבדידות.

איך טיפול יכול לעזור לאדם הסובל מבדידות?

מחקרים מצביעים על ארבעה סוגי התערבויות שעשויות להועיל לאנשים שסובלים מבדידות: (1) חיזוק תמיכה חברתית (2) יצירת הזדמנויות לקשרים חברתיים (3) שיפור מיומנויות חברתיות (4) התייחסות למחשבות לא אדפטיביות, שפוגעות בעצמי וביחסים עם אחרים. הטיפול עוזר בעיקר בשתיים האחרונות. קשר טיפולי מיטיב ומתמשך מסייע בשיפור מיומנויות בינאישיות שמתפתחות בקשר שבין המטפל למטופל. כמו כן הטיפול מתייחס לדפוסי חשיבה שפוגעים בהתנהלות החברתית, ומסייע לגיבוש דפוסי חשיבה מועילים יותר מהבחינה האישית והבין-אישית.

לקריאה נוספת: