איך להתמודד עם דיכאון

דיכאון הוא הפרעה נפשית נפוצה, המתבטאת בקיומם המתמשך (שבועיים ומעלה) של מגוון סימפטומים. ביניהם שינוי משמעותי באכילה ובשינה, עייפות ותחושת כובד, עצב, ייאוש ואובדן מוטיבציה, אי יכולת ליהנות ממה שהיה מהנה בעבר, ירידה בחשק המיני, הסתגרות, חשיבה קודרת, ערך עצמי נמוך ועוד. רשימת הסימפטומים ארוכה, ולרוב מופיעים חלק מהם. דיכאון גורם לסבל כה עז, עד שהוא עלול להוביל למחשבות והתנהגויות אובדניות, ונמצא כגורם השכיח ביותר להתאבדויות.

איך חושבים בדיכאון?
כשאדם שרוי בדיכאון משתנים אופני החשיבה שלו. החשיבה נעשית צרה וחד-גונית. הכל שחור ושלילי. בנוסף, אדם השרוי בדיכאון נוטה לפרש אירועים שליליים כנובעים מיכולותיו הירודות, ולחשוב על עצמו כחסר ערך וחסר תקווה. חשיבה כזו מובילה לתחושות של אשמה, בושה וייאוש.

איך מתמודדים עם דיכאון?
נהוג להבחין בין שני סוגי התמודדות עם מצוקות:

  1. התמודדות ממוקדת בעיה – כרוכה בהגדרת הבעיה וחיפוש אסטרטגיות חלופיות לפתרונה. זוהי התמודדות שמכוונת לשינוי פנימי וחיצוני של הבעיה.
  2. התמודדות ממוקדת רגש – עוסקת בהפחתת הרגשות השליליים מבלי לשנות את המצב עצמו. למשל שינה מרובה, הכחשה, שתייה, קניות, מדיטציה, תפילה וכו’.

התמודדות ממוקדת בעיה היא אקטיבית מטבעה, ועשויה להעניק תחושה של שליטה ומסוגלות, בעיקר כאשר הפרט מצליח לשנות גורמים בעצמו ובסביבה ולהקל על מצוקותיו. התמודדות ממוקדת רגש עשויה לסייע, אך עלולה גם להחמיר את המצב. למשל, כשאדם מכחיש את בעיותיו הוא משיג הקלה רגשית, לעתים במחיר הנצחה ואף החמרה של בעיותיו.

איך טיפול  מסייע בדיכאון?
לעתים קרובות, עצם הפנייה וההגעה לטיפול מייצרים אפקט מרגיע, שנובע מכך שהפרט מכיר בבעייתו ומוצא דרך לקבלת עזרה. בהמשך, השיחות מסייעות להבהרה, הבנה וחיבור רגשי המאפשר בניית כוחות ומשענות ושיפור של כישורי ההתמודדות.