תסמינים בהפרעת אישיות גבולית

הפרעת אישיות גבולית מאופיינת באישיות לא יציבה ובמעברים מהירים וקיצוניים בין רגשות, מחשבות והתנהגויות. אישיות לא יציבה משמעותה חוסר שליטה וחרדה מתמדת. היכולת להתנהל באופן אפקטיבי מותנית ברציפות והמשכיות. כשאדם אינו מפתח היום את מה שהחל בו אתמול ושלשום, וכשכל אירוע יכול לטלטל ולהסיט את מהלכיו לכל כיוון, הוא נעשה בלתי צפוי ואף מסוכן לעצמו ולסביבתו. מצב כזה אינו מניח את הביטחון הבסיסי הדרוש להתנהלות תקינה בעבודה ובחיים הזוגיים, המשפחתיים והחברתיים. להעמקה בנוגע להתפתחות אישיות גבולית לחץ כאן.

מהם התסמינים בהפרעת אישיות גבולית?

התסמינים מאוד מגוונים, ולכן אנשים המאובחנים כסובלים מהפרעת אישיות גבולות עשויים להציג תמונות מאוד שונות. ה-DSM, שהוא ספר האבחנות הפסיכיאטריות המקובל בארה"ב ובישראל, מגדיר אדם כסובל מאישיות גבולית אם הוא מקיים חמישה מתוך תשעת המאפיינים הבאים:הפרעת אישיות גבולית

  1. מאמצים אינטנסיביים להימנע מנטישה אמיתית או דמיונית (למשל ע"י דרישה ליחסים טוטאליים, ביסוס מהיר מדי של אינטימיות, איומים בפגיעה עצמית במקרה של פרידה וכו').
  2. דפוס של יחסים בינאישיים עזים ובלתי יציבים המאופיינים במעברים בין אידיאליזציה להפחתת ערך. יש פגיעה ביכולת לראות מצבים ואנשים כמורכבים. למשל, נשמע תיאור כגון: "אמא שלי מושלמת". או: "האיש הזה (שאתמול היה נערץ) הוא זבל".
  3. דימוי עצמי לא יציב. מעברים תכופים בין עצמי נפלא לעצמי חלש ונרמס.
  4. התנהגות אימפולסיבית, בשני תחומים לפחות, המביאה לפגיעה עצמית. למשל בזבזנות, יחסי מין לא מובחנים ולא מוגנים, שימוש בסמים ואלכוהול, נהיגה פרועה והתקפי אכילה.
  5. התנהגות אובדנית חוזרת ונשנית או פגיעה עצמית או איומים בפגיעה עצמית.
  6. אי יציבות רגשית ושינויים תכופים במצב הרוח. למשל אפיזודות של מצב רוח ירוד, עצבנות או חרדה, הנמשכות שעות ספורות ורק לעתים רחוקות יותר מימים ספורים.
  7. תחושה כרונית של ריקנות.
  8. כעס עז שאינו מותאם לנסיבות וקושי בשליטה על כעסים. היבט זה עשוי להתבטא בהתקפי זעם מפחידים או במעורבות בתגרות.
  9. מחשבות רודפניות (פרנואידיות) או סימפטומים דיסוציאטיביים חמורים. למשל מחשבות שאחרים זוממים לפגוע או זמנים של ניתוק מהמציאות ושכחה.

ככל שמעורבים בהפרעה תסמינים רבים ועוצמתיים, כך גדל הסבל לפרט ולסביבתו הקרובה. במקרים הקשים לעתים קרובות מגיעים לטיפול במרפאות או לאשפוזים. טיפול נפשי עשוי לסייע למניעת אשפוזים, ללמידת מיומנויות חיים, ולהשגת שליטה טובה יותר ברגשות ובהתנהגויות. טיפולים נפשיים ממושכים מצליחים לפעמים לסייע בבניית אישיות מגובשת ומאוזנת יותר, וליציאה הדרגתית מהכאוס בו שרוי אדם בעל אישיות גבולית.

שאלות נוספות על הפרעת אישיות גבולית:

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
דילוג לתוכן