טיפול בחרדות ופחדים

כל אדם מתמודד עם חרדות ופחדים מרגע לידתו למשך כל חייו. טיפול בחרדות ופחדים מחייב להבחין בין חרדות ופחדים ובין חרדות מציאותיות לחרדות נוירוטיות.

ההבדל בין חרדות ופחדים

פחד הוא רגש שמתעורר באופן אוטומטי מול כל גורם (פנימי או חיצוני) שנתפס כמאיים על הגוף והנפש. חרדה, לעומת זאת, מתעוררת מתוך קונפליקטים בין מחשבות, אמונות ותחושות, שחלקם אינם מודעים. למשל, קונפליקט בין דחפים תוקפניים שאדם חווה לבין דבקותו בערכים שפוסלים תוקפנות. להרחבה בנושא זה לחצו כאן.

ההבדל בין חרדות מציאותיות לחרדות נוירוטיות

חרדה מציאותית או אובייקטיבית מתעוררת במצבי סכנה יומיומיים כמו איחור למפגש חשוב, כניסה לתפקיד חדש, גילוי סימן למחלה וכו'. מדובר בחרדה או פחד שהם פרופורציונאליים לאירוע. למשל, חרדה עזה של הורים שבנם נמצא במלחמה היא חרדה תקינה, נורמאלית ופרופורציונאלית. גם אם הורים אלו מתקשים לאכול, לישון ולתפקד בעבודה, מדובר בתגובות תקינות לאיום עימו הם מתמודדים. חרדה או פחד מציאותיים לרוב אינם מצריכים טיפול מקצועי.טיפול בחרדות ופחדים

חרדה נוירוטית, לעומת זאת, נובעת ממקורות פנימיים שהתעצבו מתוך אינטראקציות בין הפרט לסביבתו. למשל מתוך משאלות לא מודעות, זיכרונות לא מעובדים או התנגשות בלתי נסבלת בין מצבים רצויים ומצויים. חרדה נוירוטית נקשרת לעתים קרובות להיעדר אותנטיות כלפי פנים וחוץ. לדוגמה, הצגת דימוי חזק כדי שלא ייחשפו צדדים חלשים של העצמי, או התנהגות אובססיבית שמטשטשת מגע מציאותי עם אתגרי החיים.

טיפול בחרדות ופחדים 

טיפול בחרדות ופחדים מכוון בעיקר לחרדות נוירוטיות, כלומר אלו שאינן פרופורציונאליות לאירועים המתרחשים. הוא עושה זאת באמצעות הנגשה ועיבוד של מחשבות, אמונות וסיפורים שהפרט מספר לעצמו ולאחרים. טיפול אינו פוטר מכל חרדה או פחד, שהרי חרדות ופחדים הם חלק חיוני ובלתי נפרד מהחיים. עם זאת, הטיפול מבקש למוסס את ההשפעות הקיצוניות של החרדה, שמתבטאות בהתנהלות לקויה וסבל גדול מדי לפרט ולסביבתו.

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן