מה גורם להפרעת אישיות גבולית?

הפרעת אישיות גבולית היא מונח כללי המתאר אישיות בלתי יציבה, שמאופיינת בתנודות קיצוניות בין רגשות (כמו שמחה וזעם), דימויים עצמיים (הערכה עצמית גבוהה ונמוכה), מחשבות והתנהגויות. לרוב, תנודות אלו מלוות בהתנהגויות אימפולסיביות, ובכללן התפרצויות זעם, התנהגויות בסיכון, פגיעות עצמיות בגוף, ואובדנות. לרשימה מלאה של סימפטומים בהפרעת אישיות לחץ כאן.

מה גורם להתפתחות אישיות גבולית?

מחקרים על התפתחות אישיות גבולית מצביעים על שילוב בין פגיעות גנטית לגורמים סביבתיים בילדות המוקדמת, כאשר אף אחד מהם אינו מספיק ואינו הכרחי להתפתחות זו.

הגורמים הגנטיים "אחראיים" במידה רבה על מרכיב האימפולסיביות, תכונה שאפקט התורשה בה מוערך בכ-80%, ועל וויסות הרגשות. הם  משפיעים על תפקודם של מעבירים עצביים לסרוטונין, דופאמין, ווסופרסין ומונואמין אוקסידאז (הראשונים מעורבים גם בהפרעות דיכאון וחרדה והאחרונים בהתנהגויות תוקפניות ובהתקשרות זוגית) ועל מבנים ותפקודים מוחיים (למשל תפקודי האמיגדלה, ההיפוקמפוס ועוד). מדובר בגורמים ביולוגיים המעורבים גם בהפרעות נפשיות אחרות, שלעתים קרובות אכן מתקיימות יחד עם אישיות גבולית.דימוי עצמי נמוך

הגורמים הסביבתיים נוגעים לתנאי ההתפתחות בינקות ובילדות. רבים מהסובלים מאישיות גבולית מתארים היסטוריה של הזנחה ו/או התעללות בילדות, מה שמוביל להנחה שמדובר בתהליך מתמשך של פגיעה ביסודות האישיות. עם זאת, ממצאים אלו נשענים לרוב על דיווחים בדיעבד, ולכן אמינותם אינה ברורה. מחקרי אורך (העוקבים אחר תינוקות עד לבגרותם) מצביעים על סביבה שלא בהכרח התעללה, אך כשלה בתיקוף רגשותיו של התינוק והילד. בחלק מהמקרים מדובר בהורים שהתקשו להיענות לצרכיו הרגשיים של התינוק ולסייע לו לשאת את מה שהתחולל בנפשו. חשבו למשל על אם, שבמקום להרגיע את בכי התינוק היא נרתעת ממנו וקורסת לתוך מצוקותיה. במקרים רבים הורים אלו שידרו מסרים סותרים: התפרצויות רגשיות לצד מסר שהחצנת רגשות אינה רצויה, מפני שרגשות צריכים להישאר בפנים.

נראה שכאשר גורמים סביבתיים חוברים לפגיעות גנטית, נוצרים תנאים טובים למבנה של אישיות בלתי יציבה ובלתי מאוזנת.

האם אפשר לטפל באישיות גבולית?
בהחלט כן. טיפול כמובן אינו משנה את הפגיעות הגנטית, אך הוא עשוי לספק סביבה מתקפת שבה לומדים לשאת את הרגשות ולהתמודד עימם. הטיפול מתמקד ביכולת לשאת מצבים מורכבים, לוותר על ראיית ה"שחור ולבן", להשהות ביטוי לדחפים ולנהל באופן טוב יותר את העולם הפנימי ואת התקשורת עם העולם החיצוני. ישנם זרמים שונים בטיפול בהפרעות אישיות, והבולטים ביניהם הם פסיכותרפיה דינאמית וטיפול דיאלקטי, שלרוב ממילא משולבים זה בזה. בהתאם לתמונת המצב ניתן לשקול גם שימוש בתרופות נוגדות דיכאון וחרדה. מה שחשוב הוא לא להיכנע לסבל ולנסות להשתמש לפחות באחת מאפשרויות הטיפול הנפשי.

שאלות נוספות על הפרעת אישיות גבולית:

 

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן