טיפול בהפרעה טורדנית כפייתית

הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) מתבטאת במחשבות חוזרות או מעגליות שהפרט לכוד בהן כנגד רצונו ומבלי שהוא מצליח לסלקן. המחשבות יכולות להיות דאגה או חרדה קבועה (למשל פחד לגרום נזק, דאגה לבריאות, דאגה מוגזמת להורים או לילדים) והן יכולות להיות דאגות מתחלפות. לפעמים הן מתייחסות כמעט לכל דבר שמתרחש במהלך היום. למשל חשיבה חוזרת ונשנית על מלים שנאמרו או דאגה שמא מה שנאמר יובן לא נכון או ישפיע בצורה שלילית. לעתים קרובות ישנן פעולות שהפרט עושה במטרה להפסיק את המחשבות או להקל על החרדות. הפעולות יכולות להיות משפטים שמשננים בראש, בדיקות חוזרות ונשנות של דברים, עיסוק מוגזם בסדר או ניקיון וכו'.

מה קשה עם הפרעה אובססיבית קומפולסיבית?

הבעיה היא פגיעה קשה באיכות החיים של הפרט, ולעתים קרובות של סביבתו הקרוהפרעה טורדנית כפייתיתבה. אדם שסובל מהפרעה זו משול למטוס שנושא מטען עודף. המחשבות והפעולות הנלוות להן הן מטען עודף שמכביד על החיים ופוגע ביכולת לזרום, להתגמש, להיות ספונטאני ויצירתי וליהנות מהתרחשויות יום-יומיות. הנטייה האובססיבית עלולה גם "לשגע" אנשים אחרים, למשל כאשר הבית צריך להיראות כל הזמן נקי ומסודר והילדים אינם יכולים לשחק בחופשיות, להביא חברים או להיכנס עם לכלוך, או כאשר כל יציאה מהבית או מהעבודה לוקחת שעות במקום דקות, או כשכל תוכנית צריכה להתבצע עפ"י לוח זמנים מדוקדק שאין שום אפשרות להגמישו.

איך מטפלים בהפרעה אובססיבית?

מה שעומד בבסיסה של הפרעה אובססיבית הוא חרדה (גם אם לא מודעת), ולכן מדובר בטיפול בחרדה. לפעמים אפשר להיעזר בטיפול תרופתי, אך חשוב להבין שהשפעתן של תרופות מוגבלת להיבטים הכימיים של ההפרעה. זאת ועוד, הטיפול התרופתי לעתים קרובות כרוך בתופעות לוואי שהן עצמן פוגעות באיכות החיים (למשל השמנה או ירידה בחשק ובתפקוד המיני). לכן עדיף שלא למהר לטיפול תרופתי. אני ממליצה להתחיל עם טיפול פסיכולוגי ולנסות להקל על החרדה באמצעות שיחות שמתקיימות ביחסים טיפוליים. ההישג שניתן להגיע אליו בדרך זו הוא עמוק ומשמעותי בהרבה, שכן הוא אינו מסתפק בהפחתת חרדה אלא שואף להתפתחות  וצמיחה.

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן