חרדת בריאות

כולם יודעים שהחיים הם עניין שברירי, ושבכל רגע משהו יכול לזעזע ולהסיט אותם ממסלולם. כולם יודעים שהחיים יכולים להיפסק בכל עת וללא הודעה מוקדמת. ואולם, רוב האנשים למדו להעביר הבנה זו לירכתי התודעה ולחיות כאילו המחר מובטח ומוחלט. זהו שקר עצמי חשוב, שמאפשר לאנשים לריב או להתעצבן על שטויות, ליזום משימות לטווח ארוך, לחסוך, לקוות, לתכנן אפשרויות חדשות, ובקיצור – לחיות חיים פעילים ואפקטיביים.

האמנם כולם מצליחים "לשכוח" את שבריריות החיים? מסתבר שלא. אנשים רבים שרויים בחרדה מתמשכת וקיצונית מפני מחלות ובעיות בריאות. עבורם, שבריריות החיים אינה רעיון עמום אלא ידיעה פנימית משתקת.

מהי חרדת בריאות?

אדם עם חרדת בריאות עסוק באופן אינטנסיבי באפשרות שהוא לוקה בהווה או ילקה בעתיד במחלה חמורה. החרדה יכולה להתייחס למחלה אחת מסוימת (למשל סרטן השד) או למשפחות נרחבות של מחלות (כמו סרטן בכלל), והיא נמשכת גם כשבדיקות רפואיות מעלות ממצאים תקינים. ככל שהעיסוק בחרדת הבריאות גובר, כך הוא כרוך בהשקעת זמן, בעוגמות נפש ובפגיעה בתפקודי חיים חיוניים. שיעור ניכר מהאנשים שסובלים מחרדת בריאות מפסיקים לעבוד או ללמוד, לנהל את תפקודיחרדת בריאות הבית והמשפחה וליהנות מפנאי ומחיי חברה.

שני סוגים של חרדת בריאות

חרדת בריאות יכולה להתבטא בשתי צורות עיקריות: מחפשי רפואה לעומת נמנעי רפואה:

  1. מחפשים עסוקים בכל מה שעשוי להקל על דאגתם ולשפר את בריאותם, והם לרוב חרדים מכך שמחלה קשה כבר מקננת בגופם. הם מרבים לעבור בדיקות רפואיות, ליטול תוספי תזונה ותרופות ולחפש עזרה ונחמה מצד אנשי מקצוע, חברים וקרובים.
  2. נמנעים, לעומת זאת, מנסים להתרחק מכל מה שנקשר לאבחון וטיפול רפואי. לרוב הם חרדים ממחלה קשה שתפרוץ בעתיד ומתנהגים כאנשים שנמצאים במנוסה מתמשכת מבשורה מרה. הם נמנעים מבדיקות תקופתיות, מתרומת דם (שמא יתגלה משהו בדמם), ולעתים מביקורי חולים ומחשיפה כלשהי לחולי.

שתי הצורות של חרדת הבריאות משבשות באופן חמור את האיזון הנפשי ואת היכולת ליהנות מחיים טובים. בשתי הצורות החיים נעשים משועבדים להתנהגויות של לחימה או בריחה ולמחירים הפיסיולוגיים, הנפשיים והחברתיים של חיים תחת אימה. שתיהן רווחות בקרב צעירים ומבוגרים, ובשני המינים. בהיעדר טיפול, חרדת הבריאות נוטה להתפתח למצב כרוני עמיד.

טיפול פסיכולוגי עשוי לסייע להקלת החרדה ולהשבת איכות החיים שהשתבשה. לקריאה על אפשרויות הטיפול בחרדת בריאות לחצו כאן.

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
דילוג לתוכן