חרדות אחרי לידה

הפרעות חרדה נפוצות בהריון ואחרי הלידה יותר מאשר בשלבים אחרים בחיים. הן ראויות לתשומת לב מיוחדת בשל פגיעתן באם, בהתפתחות התינוק והילד, ובקשר בין האם לילדה.

הפרעות החרדה הנפוצות ביותר בהריון ואחרי הלידה הן התקפי חרדה, הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (OCD), הפרעה פוסט-טראומטית (PTSD) והפרעת חרדה מוכללת (GAD).

התקפי חרדה (פאניקה)
התקפי פאניקה פתאומיים, חוזרים ובלתי צפויים המלווים בדאגות מפני ההתקפים הבאים. הסימפטומים כוללים כאבים בחזה, נשימות קצרות, דופק מהיר, סחרחורות, פחד למות ועוד (להבנת התפתחות ההתקף לחץ כאן ולפירוט הסימפטומים לחץ כאן). כמחצית מהסובלים מהתקפי חרדה מפתחים גם דיכאון. שיעור התקפי החרדה נוטה לרדת בתקופת ההיריון, ולעלות אחרי לידה. לעתים קרובות התקפי חרדה מקושרים לתקופת גמילה מהנקה, אך קשר זה עדיין לא מובן דיו.

הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (OCD) 
מופיעה כמחשבות פולשניות שמעוררות חרדה, והתנהגויות טקסיות שנועדו להפחית אותה. להפרעה זו בסיס נוירביולוגי חזק יחסית. בהריון ואחרי הלידה, המחשבות הטורדניות נוגעות לפחד להזיק לתינוק בכוונה או בטעות. האֵם מודעת לכך שמחשבותיה אינן רציונאליות ואינן רצויות לה, ובפועל היא אינה תוקפת ואינה מסכנת את תינוקה (מקרים של רצח תינוקות וילדים נובעים מהפרעה אחרת של פסיכוזה או דיכאון פסיכוטי לאחר לידה). עם זאת היא סובלת מהמחשבות ומהנסיונות להרגיען.

הפרעה פוסט-טראומטית (PTSD) 
חרדה שמתעוררת בעקבות חשיפה לאירוע טראומטי מסכן חיים. ההפרעה מתבטאת בחוסר אונים, פחד עז, אימה, זכרונות פולשניים של האירוע, עוררות יתר (כולל קשיי שינה), קושי להתרכז, עצבנות, ועוד. לידה קשה ומסובכת, ובעיקר כזו שהצריכה התערבות רפואית מיוחדת, מגבירה סיכון לפריצת הפרעה פוסט-טראומטית. בחודשים ובשנים שלאחר הלידה ההפרעה עלולה להתבטא בהימנעות מהתינוק שמחייה את טראומת הלידה, בקשיים בתפקוד המיני (כי המין מקושר גם הוא ללידה), הימנעות מהריונות נוספים או תכנון לידה בניתוח קיסרי, הפסקת הריונות, התרחקות מאימהות ותינוקות אחרים ועוד. סיכון מיוחד להפרעה זו ישנו בנשים בעלות היסטוריה של דיכאון או חרדה, כאלו שחוו טראומות קודמות ללידה, לפעמים של ניצול והתעללות מינית, כאלו שחוו לידה קשה וסיבוכים לאחר הלידה, ולידת תינוקות פגים או פגועים.

חרדה מוכללת (GAD)
מאופיינת בתקופה של 6 חודשים לפחות של דאגות אינטנסיביות, בצרוף סימפטומים נוספים כגון קשיים בריכוז, מתח שרירים, עייפות, עצבנות ועוד. נפוצה בהריון ואחרי הלידה יותר מאשר בשלבי חיים אחרים. חשוב להבחין בין דאגות רגילות שמטרידות את רוב האימהות לבין הפרעת חרדה. בהפרעת חרדה הדאגות אינטנסיביות במיוחד, מתייחסות לתחומי חיים רבים, פוגעות בתפקוד ואינן נקשרות לטריגר מסוים. הסיכון להפרעה זו עולה ככל שיש היסטוריה אישית או משפחתית של הפרעות נפשיות.

כל הפרעות החרדה המתוארות לעיל (ואחרות שאינן מתוארות) עלולות להוביל לדיכאון בהריון ואחרי הלידה, לפגיעה בתפקוד האימהי, ולפגיעה בהתפתחות הקוגניטיבית, הרגשית, המוטורית והחברתית בינקות ובילדות. לכן חשוב ביותר לאבחן את מצבי החרדה ובמידת הצורך לפנות לקבלת עזרה מקצועית.

לקריאה נוספת על דיכאון וחרדה אחרי לידה

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן