התעללות נפשית בזוגיות

זוגות רבים מתארים דפוס מתמשך של התעללות רגשית בתוך הזוגיות. בערך במחצית מהמקרים מדובר בפגיעות הדדיות, גם אם לא במטבע זהה, מצד שני בני הזוג. במחצית השנייה אחד מבני הזוג מפעיל באופן עקבי אלימות נפשית כלפי השני, מה שמייצר לכאורה חלוקת תפקידים בין תוקף לקורבן. למה לכאורה? מכיוון שהתבוננות יותר מעמיקה במערכת היחסים תראה שהקורבן אינו רק פאסיבי, אלא מקיים עם התוקף יחסים מכאיבים וחידתיים. שניהם לא באמת מבינים מדוע הם מקיימים מערכת כזו והאם הם מסוגלים להשתחרר מהתפקידים שנטלו על עצמם בתוכה, ולכן שניהם כלואים בה.

למה יש התעללות נפשית בזוגיות?

מסיבות רבות ומורכבות. חשוב להבין שיחסים קרובים לעולם אינם מושתתים על אהבה בלבד. למעשה, בכל מערכת יחסים משמעותית מתקיימים בו זמנית אהבה ועוינות. כך בין הורים לילדים, כך בין אחים וחברים, וכך בין בני זוג. העוינות נובעת מכך שביחסים קרובים כל אחד משקף לשני תכנים ש"אינם קלים לצפייה". כמו-כן, ככל שהיחסים קרובים כך גדל הכאב ששני הצדדים יכולים לגרום אחד לשני. חשבו כמה קל לאדם שכמעט אינכם מכירים להכאיב לכם: דחייה לאחר דייט או ראיון עבודה, הערה פוגעת ברחוב או בכביש, זלזול מצד לקוח וכו'. אם זרים גמורים יכולים לפגוע בנו באופ
ן מאוד מכאיב, קל וחומר אנשים קרובים ואהובים.

הפגיעוּת שבתוך יחסים קרובים בהכרח מעוררת פחדים, חרדות ולחצים נוספים. אנשים שפיתחו במהלך חייהם כישורי התמודדות אפקטיביים לרוב יוכלו לזהות את הלחצים הללו ולהגיב אליהם בדרכים מתונות. לעומתם אלו שלא ביססו כישורי התמודדות מספקים עלולים להגיב ללחצים בתוקפנות ולפעמים בתוקפנות קשה כלפי עצמם וכלפי בן או בת זוגם.

איך מטפלים בהתעללות נפשית בזוגיות?

בטיפול זוגי או פרטני. טיפול זוגי מטפל בזוג ולא בפרט. הוא מאפשר לבני הזוג לברר את המתחים שביניהם בנוכחות גורם שלישי, ולפתח מנגנוני תקשורת יעילים יותר. כאמור, הוא מתמקד  בהתפתחות זוגית ולא אישית. אם אין פיתוח של כישורי התמודדות אישיים, קל לחזור וליפול לדפוסים הבעייתיים של תוקפנוּת וקורבנוּת.

טיפול פרטני, לעומת זאת, מתמקד בפרט וביחסים הנוצרים בתוך הטיפול. בטיפולים מוצלחים ההתפתחות האישית תוביל לנטישת התפקידים הבעייתיים בקשר הזוגי ולביסוסן של עמדות חדשות בתוך מערכת היחסים.

לקריאה נוספת:

 

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן