הפרעת אישיות תלותית

הפרעת אישיות תלותית מתארת צורך קיצוני להישען על אחרים ולהיות תלוי בהם, שנמשך מגיל צעיר ואינו ספציפי לתקופות או מקומות מסוימים (לרשימת תסמינים לחץ כאן).

תלות קיצונית היא מצב מוכר לכל אדם מימי ינקותו. למעשה, התינוק האנושי הוא היונק התלותי ביותר למשך הזמן הארוך ביותר. אם נתבונן בסייח, עגל, כלבלב או אוגר שרק הגיחו לאוויר העולם, נראה שבתוך זמן קצרצר הם עומדים על רגליהם ומסוגלים לעשות דברים רבים בכוחות עצמם, ותוך מספר שבועות הם אינם תלויים עוד באימותיהם. התינוק האנושי, לעומת זאת, תלוי בהוריו למשך שנים רבות, וללא טיפולם המסור וההדוק הוא אינו יכול להתקיים. ההתבגרות היא תהליך הדרגתי של השגת נפרדות ועצמאות, ובבגרות מרבית האנשים מתנהלים באופן עצמאי בתוך הקשר חברתי.

הפרעת אישיות תלותית מתארת הליך שלא הבשיל לרמת עצמאות סבירה. אנשים הסובלים ממנה מתקשים לקבל החלטות קטנות וגדולות, ומבקשים מאחרים לקבלן עבורם ואף ליזום ולפעול עבורם. הם תופסים עצמם כחלשים ובלתי כשירים וכתלויים באופן קיצוני באחרים. החשש להיות לבד עלול להביאם להסכים להחלטות של אחרים גם אם אינן טובות ואף מזיקות להם. מצבים אלו נעשים קשים ואף מסוכנים כאשר אדם תלותי נשען על אדם עם צרכים סדיסטיים, המנצל את מצב התלות להתעללות.

טיפול בהפרעת אישיות תלותית
מטרת הטיפול היא לקדם את יכולתו של המטופל לסמוך על עצמו, לבטא את עצמו ולהיות אוטונומי. התנסויות וחוויות של עצמאות יתקיימו תחילה בסביבה המוגנת של הטיפול, על מנת שיוכללו בהמשך אל מחוץ לו.
מחקרים מצביעים על תוצאות טובות של כל סוגי הטיפול הקיימים, ובראשם טיפול פסיכו-דינאמי ארוך טווח. אפשרי גם טיפול דינאמי קבוצתי, אם התלותיות אינה חמורה, וישנן תוצאות חיוביות מוגבלות גם לטיפולים התנהגותיים.
טיפול תרופתי מסייע אך ורק אם ישנן בנוסף לתלותיות הפרעות חרדה ודיכאון.

 תשובות לשאלות על הפרעת אישיות תלותית:

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן