הערכה עצמית ודימוי עצמי

 

הערכה עצמית מורכבת ממחשבות ותחושות שיש לאדם בנוגע לעצמו. אנשים נוטים להעריך כל דבר על ציר שבין טוב ורע, וכך הם עושים גם בנוגע לעצמם. העניין הרב שיש בהערכה עצמית נובע מהשפעתה על בחירותיהם של אנשים בכל תחומי החיים. בחירות אישיות, חברתיות ומקצועיות מושפעות באופן המובהק ביותר מהערכה עצמית ודימוי עצמי.

מתי הערכה עצמית מפתחת?
תמיד. לאורך כל החיים. אמנם התשתית מתעצבת בינקות ובילדות, אך מחקרים מראים שהערכה עצמית עשויה להשתנות בכל גיל. בממוצע בלבד, היא נוטה להיות גבוהה יחסית בילדות, לרדת משמעתית בגיל ההתבגרות, לעלות בבגרות ולרדת שוב לעת זקנה.

מה משפיע על ההערכה העצמית?הערכה עצמית ודימוי עצמי
להערכה עצמית שני מרכיבים: רגשי והערכתי. המרכיב הרגשי מתבטא באהבה ודחייה כלפי עצמי, והוא מושפע בעיקר מחוויות של אהבה וקבלה חברתית. לעומת זאת המרכיב ההערכתי מתבטא בהערכת יכולות ומסוגלות, והוא מושפע במיוחד מחוויות של התמודדויות מוצלחות וכושלות עם אתגרים. מבין שני המרכיבים, המרכיב הרגשי הוא הדומיננטי ביותר בחוויית הפרט, ובפרט ביכולת לחוות סיפוק והנאה מחייו ומבחירותיו.

האם טיפול עוזר לחיזוק ההערכה העצמית?
טיפול נפשי עשוי לעזור במגוון דרכים. הוא מאפשר לאדם להכיר את עצמו במסגרת מוגנת. במסגרת זו נרקמים יחסים מיוחדים ועדינים, שעשויים לפתוח צוהר לשינוי פנימי מיטיב.

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דילוג לתוכן