גמילה ממריחואנה

מריחואנה, שמופקת מצמח הקנאביס, היא סם שמשמש מזה 4,000 שנה למטרות רפואיות ודתיות. ב-50 השנים האחרונות חלה עלייה דרמטית בשימוש במריחואנה ע"י בני נוער וצעירים ברוב מדינות העולם, וכיום זהו הסם שהשימוש בו עולה על השימוש בכל הסמים הלא חוקיים גם יחד. שכיחות השימוש במריחואנה הובילה לאיסוף ופרסום של מידע רב אודות השפעותיה על בעלי חיים ואנשים. מאמר זה מבחין בין שימוש חיובי ושלילי במריחואנה, ומסביר מתי כדאי לפנות לטיפול בתחום זה.

אפשר להתמכר למריחואנה?

אפשר אבל קשה. מרבית המשתמשים במריחואנה אינם מכורים ולא יפתחו התמכרות למריחואנה במהלך חייהם. רק מיעוט מקרב המשתמשים הכרוניים במריחואנה מפתחים תלות בסם. התלות מתבטאת בקושי להפסיק את השימוש, בעיסוק אינטנסיבי מדי בהשגת הסם ובשימוש בו, גמילה ממריחואנהבהזנחת תחומי חיים אחרים ובתופעות פיסיות ונפשיות קשות בעת ניתוק מהסם. במצבים אלו רצוי להתחיל בתהליך של גמילה ממריחואנה.

השפעת המריחואנה

קודם כל לחדשות הטובות: למרבה השמחה במריחואנה אין תמותה ממנת יתר. הכמות הנדרשת כדי למות באופן ישיר ממריחואנה כה גדולה, עד שהיא אינה רלוונטית לדיון.

לרוב השפעת המריחואנה מתחילה כחצי שעה לאחר השימוש, ונמשכת כשעה עד שעתיים. בדרך-כלל מדובר בהשפעה נעימה, מרגיעה ומשחררת. בזמן ההשפעה חשוב להימנע מנהיגה, כי נהיגה תחת השפעת מריחואנה מגדילה פי 2-3 את הסיכוי למעורבות בתאונות דרכים.

השפעות המריחואנה תלויות במידה רבה בגורמי רקע לשימוש. הבדל קריטי נמצא בין אנשים שעבורם השימוש מריחואנה הוא אמצעי להתמודדות עם מצוקה נפשית לבין אלו שמשתמשים בה שלא מתוך מצוקה אלא לכייף, ליצירת אוירה טובה באירועים חברתיים או להתנסות בחוויות חדשות.

כאשר השימוש במריחואנה נובע מדיכאון או חרדה או מצוקה נפשית אחרת, הוא עלול להוביל להחמרת המצוקה ולפיתוח תלות בסם. הצרה היא שבזמן השפעת החומר אנשים חווים הקלה ניכרת, אך לאחר זמן מה הקסם פג והמצוקה חוזרת. בהיעדר טיפול במצב הנפשי עצמו עלולים להתפתח ייאוש, בדידות והתמכרות למריחואנה.

 כאשר השימוש אינו נובע ממצוקה אלא מסקרנות, רצון ליהנות או לחמם אירועים חברתיים, ההשפעות עשויות להיות יותר חיוביות ופחות מזיקות. לרשימה מפורטת יותר של השפעות המריחואנה לחצו כאן.

מתי כדאי לפנות לטיפול?

כשהמריחואנה משמשת לשיכוך דיכאון או חרדה; כשהשימוש מתחיל בגיל ההתבגרות או מתמשך מגיל ההתבגרות לאורך שנים רבות; כאשר מתפתחת תלות במריחואנה וכשהיא נעשית לעניין מרכזי שפוגע בתחומי חיים אחרים. במצבים אלו מומלץ לנסות להיגמל מתלות במריחואנה ולפתח דרכים טובות יותר להתמודדות ולהשגת רגיעה.

.

יצירת קשר עם ד"ר הדס רמתי
050-6502111
לחצו כאן לייעוץ ראשוני בווטסאפ

 

.

Back to top button
דר הדס הרמתי בווטסאפ
דילוג לתוכן